Nytt

– Om vi mister slike kunder, driter vi i. De kan dra et helt annet sted, ja, de kan dra til helvete, sier Reidar Holtedal, merkesjef i Citroën Norge. Foto Bertel O. Steen

Citroën Norge «driter i» om de mister kunder som ikke liker at de støtter Oslo Pride; «de kan dra til helvete», sier merkesjef Reidar Holtedal.

Bakgrunnen for Citroën Norges utvetydige melding i Dagens Næringsliv er utspillet fra Emilie Stordalen for noen dager siden, da hun æreskjelte egne hotellkunder med hva hun kalte «middelalderske holdninger» til Pride-samarbeid.

Stordalen reagerte på at flere kunder har truet med å boikotte Nordic Choice etter hotellkjedens Pride-støtte, noe DN omtalte. Nordic Choice er en av Oslo Prides partnere.

«Vi tar en posisjon i mangfoldsdebatten»

«Kundeservice, hotellene og hovedkontoret får brev telefoner og lange tirader fra folk som vil boikotte selskapet, brenne lojalitetskortet og aldri mer bo på våre hoteller fordi vi tar en posisjon i mangfoldsdebatten», skrev Emilie Stordalen i et Instagram-innlegg onsdag som oste av raseri:

«NÅ ER DET SNART PÅ TIDE Å PUTTE DE MIDDELALDERSKE HOLDNINGENE LANGT OPP DER SOLEN ALDRI SKINNER.»

Hun understreket at policyen var «uforanderlig og ufravikelig»:

«Så lenge jeg jobber i dette selskapet (og jeg har planer om å være her lenge) kommer NCH til å være uforanderlig og ufravikelig for mangfold. Av alle slag.»

«Mangfold er styrke»

«Mangfoldet er en styrke», fastslo Stordalen.

Emilie Stordalen er datter av Petter Stordalen, og hun har nylig begynt å jobbe i selskapet som eies av Petter Stordalen og barna hans.

Også pappa Petter Stordalen viser sin forakt mot Pride-skeptiske kunder:

«Når noen sier at de klipper Nordic Choice Club-kortet i to hvis vi fortsetter å støtte Pride så syns vi det er viktigere enn noen gang å heise regnbueflagget», skriver han på selskapets blogg.

«Utdøende generasjon»

Merkesjef Reidar Holtedal i Citroën støtter Emilie Stordalens Instagram-utspill. Også Citroën Norge er blant Oslo Prides partnere.

– Det er alltid noen som henger igjen i gamle tankemåter, men de tilhører en utdøende generasjon. Vi må vise at vi ønsker kunder som støtter våre verdier. For oss er det «be different, feel good», sier Holtedal til DN.

– Om vi mister slike kunder, driter vi i. De kan dra et helt annet sted, ja, de kan dra til helvete, sier Holtedal.

Emilie Stordalens Instagram-innlegg:

View this post on Instagram

Vanligvis er ikke jeg den som kommenterer på Instagram når noe provoserer meg. Men etter å ha sett dette oppslaget på VG i går, ble det plutselig vanskelig å la være. Det er nemlig ikke første gang i høst jeg har møtt på slike holdninger. Gjennom august og september har Nordic Choice (NCH) vært offisiell samarbeidspartner med Pride, hvor tusenvis av ansatte har deltatt i parader over hele Norden. De fleste reaksjonene vi har fått har (heldigvis) vært positive, men i løpet av min korte periode i selskapet har det også overrasket meg hvor mye som er negativt. Kundeservice, hotellene og hovedkontoret får brev, telefoner og lange tirader fra folk som ønsker å boikotte selskapet, brenne lojalitetskortet og aldri mer bo på våre hoteller fordi vi tar en posisjon i mangfoldsdebatten. Jeg tror mine siste uker i Stockholm har gitt litt ekstra behov for å bruke stemmen. For når verdier utfordres, er det ekstra viktig å stå opp for dem. Og en del av de uttalelsene jeg har hørt i valgkampen, gir frysninger. Jeg er stolt av å bo i land som har demokratiske tradisjoner der det er høyt under taket for ytringer og uenighet. Men hatytringer mot mennesker som har en annen legning eller hudfarge, tar jeg sterkt avstand fra. Derfor har jeg følgende på hjertet til dere som i det siste har kritisert NCH for vår holdning til Pride og mangfold for øvrig: NÅ ER DET SNART PÅ TIDE Å PUTTE DE MIDDELALDERSKE HOLDNINGENE LANGT OPP DER SOLEN ALDRI SKINNER. Så lenge jeg jobber i dette selskapet (og jeg har planer om å være her lenge) kommer NCH til å være uforanderlig og ufravikelig for mangfold. Av alle slag. Noe av det aller fineste jeg vet med selskapet min far og ansatte har bygget opp, er at dørene alltid er åpne for alle, uansett hvem du elsker, hvor du kommer fra, eller hvordan du identifiserer deg. Mangfoldet er en styrke: Det gjør oss til en bedre arbeidsplass, og vi får en bedre kultur. Jeg skal støtte opp om og bygge opp under disse verdiene så lenge jeg lever, og kommer aldri til å fravike fra dette. Selv ikke om det så skulle bety at vi kanskje mister noen kunder, eller en lang tirade på Instagram fra tid til annen. 😘❤️ Emilie

A post shared by Emilie Anker Stordalen (@emiliestordalen) on