Dagen etter at Equinor terminerte storsatsingen i New York på grunn av «endrede økonomiske omstendigheter», kryper Støre til korset: Nå melder regjeringen at den lenge varslede bunnfast-havvindauksjonen på Sørlige Nordsjø II blir utsatt enda en gang. Regjeringen var pålagt av Stortinget å tildele områder allerede i midten av 2023.

For å sannsynliggjøre at havvind er «den nye oljen», tildeles områdene litt som oljeblokker, og private selskap blir invitert til å konkurrere om utbygging gjennom auksjon. Dette er politisk fantasi og skuespill: Havvind er på ingen måte lønnsomt som petroleum, og dette vet de kyniske, men subsidiekåte kapitalkreftene. Det er derfor man ikke får inn nok anbud, til tross for at regjeringen lokker med  «risikoavlastning» for noe som angivelig er risikofritt.

Kostnadene for å bygge ut havvind har økt kraftig i takt med prisstigninger og økt etterspørsel etter råvarer, og ingen har lyst til å snakke om hva det kostet i utgangspunktet: Å bygge ut havvind er minst tre ganger så dyrt som å bygge ut og vedlikeholde landvind, og flytende havvind er enda dyrere. Siden landvind bare «lønner seg» med ekstreme strømpriser, subsidier, skattefordeler og annen særbehandling, er det umulig å finne noen logisk forklaring på bransjens forsikringer om at også havvind vil lønne seg. Regnestykket har aldri gått opp.

Det eneste som ligger uprøvd igjen i verktøykassen for å redde «det grønne skiftet», er en kolossal satsing på havvind og hydrogen, og også havvind står for fall. Også prestisjeprosjektet med flytende havvind på Utsira Nord er utsatt på ubestemt tid. Støres «Grønt Industriløft» mislykkes fordi det er et politisk luftslott som egentlig avgikk ved døden i 2022.

«Grønt Industriløft» faller fra hverandre akkurat som varslet 

Så sent som 11. mai 2022 la regjeringen frem en «storstilt satsing på havvind», hvor man ønsker å doble Norges kraftkapasitet. Dette er en del av «Grønt Industriløft», som igjen har bakgrunn i Hurdalsplattformen og Støres løfter i Dagens Næringliv 11. oktober 2019 om at «vi skal leve av å redde klimaet».  Også utenlandske medier har notert seg kanselleringen, og stiller nå spørsmål ved Bidens grønne satsing.

Ekstreme innvandringskostnader, covid-nedstengninger, feilslått «energiomstilling», nedstengning av kull- og kjernekraftverk, bortfall av russisk gass, samt det faktum at «grønt skifte» er teknisk og matematisk umulig, har imidlertid skapt energikrise i EU, som igjen skaper prisvekst-krise og rentekrise som undergraver EUs økonomi. Og nå går luften ut av luftslottet:

EUs bilindustri trues av konkurs på grunn av diktatet om å bygge batteribiler. Byggingen av «grønne skip» utsettes fordi det nye «utslippsfri» ammoniakk og hydrogen er mangelvare, for dyrt og eksperimentelt. Norge strømeksporterer seg til kraftunderskudd, noe som ironisk nok skaper kraftmangel for «grønn industri», som Yaras nye ammoniakkanlegg i Porsgrunn og mange andre prosjekter innen «grønn industri».

Også regjeringens store batterieventyr har blitt et mareritt: Bejublede FREYR har droppet Norge uten å lage et eneste batteri, fordi de ikke fikk trasset til seg mer offentlige penger. Beyonder ser mot Kina eller Taiwan. Corvus ser også mot USA og Bidens enorme gavepakke «Inflation Reduction Act». Og Morrow batterifabrikk i Arendal lover og lover, uten at noen kan sannsynliggjøre hvordan Norge skal kunne konkurrere med Kinas dominerende batteriindustri.

Ikke hør på hva de sier, se på hva som faktisk skjer

Grønne politikere fortsetter å insistere på at alt går strålende og vil lykkes – men som alltid når det handler om store visjoner, grønne revolusjoner og «store sprang fremover», er det viktigere for publikum å se på hva som faktisk skjer enn å lytte til propaganda og PR.

De utallige «klimaløsningene» kommer i motebølger, og etter havvind vil regjeringen satse stort på hydrogen – for det gjør EU. Heller ikke der foreligger det noen konsekvensutredninger, risikovurderinger eller økonomiske overslag. Også dét vil feile, slik den grandiose «hydrogenmotorveien» gjorde i 2011.

 

 

Kjøp billetter til lesermøte med Mikael Jalving her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.