Over tusen kjøretøy – blant dem politibiler og ambulanse med en akutt syk pasient – ​​ble sittende fast i kaoset som har pågått på E22 i Skåne siden onsdag morgen. Räddningstjänsten, bergingsselskaper og beltebiler fra Försvarsmakten deltok i evakueringen av bilister i løpet av natt og morgen, og torsdag gikk de over fra å berge biler til å redde liv.

– Nu skiter vi i bilarna. Nu handlar det primärt om att ta hand om alla människor. Sen få vi lösa den andra biten, sier Dan Svensson, operasjonsleder i Räddningstjänsten Syd, til Aftonbladet.

Alle bilistene, hvorav noen satt fast i bilene sine i 20 timer, skal nå ha blitt evakuert og kun lastebilsjåfører er igjen i kjøretøyene. Rundt hundre av de evakuerte samlet seg onsdag kveld i idrettsanlegget Lågehallarna i Hörby, som ble åpnet for å tilby varme soveplasser for de som ikke kom seg hjem.

Lastebiler med sommerdekk bak kaoset

Ifølge Janne Nyström ved Assistancekåren i Kristianstad skyldtes trafikkaoset at utenlandske lastebiler med sommerdekk ikke klarte å komme seg opp bakkene og ble sittende fast. Det oppsto raskt køer både på E22 og på forbindelsesveier og det store snøfallet bidro til at anslagsvis tusen kjøretøy ble sittende fast i kulden.

– Allt startade med att lastbilarna inte kom uppför backarna, de stod och snurrade med hjulen, forteller Nyström til Document.

Siden 2019 må selv utenlandske lastebiler ha vinterdekk på alle hjul hvis de kjører i svenske vinterveilover – men de reglene gjelder kun for kjøretøy med vekt over 3,5 tonn, og ifølge bergingsbilene som har vært på stedet er det også mange transportfirmaer som har kjørt med sommerdekk i snøstormen.

– Det är utländska lastbilar som inte har vinterdäck. De kommer med sommardäck på dragbilarna och de får inte grepp i uppförsbackarna utan blir stående. Ett hundratal, minst. I båda håll, sier Janne Nyström.

«Ikke morsomt for elbileiere»

Ifølge Henrik Arnslätt ved Rädningstjänsten Syd er de som ferdes i elbiler spesielt hardt rammet. Kulden gjør at batteriet raskt kan lades ut hvis du står stille, og da er det ikke varme i bilen. En elbil kan heller ikke flyttes når batteriet er tomt, men må da bli berget til en ladestasjon.

– Det är inte kul för elbilsägarna. Vi kan inte göra ett skit för dem, det är ju inte som att ge starthjälp till en vanlig bil. Vi kan möjligtvis nödflytta elbilarna med hjälp av en booster, då kan man i alla fall lägga i friläge, sier Janne Nyström.

Hundrevis av forlatte biler sperrer fortsatt E22. I løpet av torsdag morgen opplyste Räddningstjänsten at veien ville være ryddet innen lunsjtid, men den informasjonen ble trukket tilbake og det er foreløpig ingen ny informasjon om når E22 kan åpnes for trafikk.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.