Nye, salgsklare elbiler. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Den tyske regjeringen får skarp kritikk etter at elbil-støtten brått og uventet ble droppet i budsjettet. Det antas at det da blir vesentlig tyngre å få tyskerne til å velge elbil.

Den tyske regjeringen har besluttet å stanse støtten som er gitt til alle som kjøper elbiler, altså en offentlig subsidering av slike biler.

Årsaken til at subsidiene er fjernet, er en budsjettkrise utløst av en dom i den tyske forfatningsdomstolen i november.

Domstolen slo fast at ubrukte midler som skulle brukes til å bekjempe koronakrisen, ikke kunne settes av til klimaprosjekter.

Dermed manglet statsminister Olaf Scholz og hans regjering 17 milliarder euro for å få budsjettet til å gå opp. Jobben med å stramme inn ble ikke lett, men onsdag kom regjeringspartiene i mål med en avtale, melder NTB-AFP.

En av utgiftspostene som ble kuttet, er ordningen som har gitt tusenvis av euro i støtte til dem som kjøper elbil.

En talsperson for det tyske næringsdepartementet innrømmer at det har oppstått det han kaller en uheldig situasjon.

– Men det var ikke noe valg, det er ikke lenger penger tilgjengelig, sier vedkommende.

Beslutningen vekker bekymring – både for den tyske regjeringens ambisjoner om utslippskutt og for den viktige tyske bilindustrien. Budsjettkuttet ses som et hardt slag for bilindustri som allerede sliter.

– Konkurranseevnen til bilprodusentene vil nå bli alvorlig skadd, sier analytikeren Ferdinand Dudenhöffer fra forskningssenteret Center for Automotive Research (CAR) til Rheinische Post.

Problemet er at industrien har valgt å satse på nettopp elbiler,  fordi offentlige subsidier har gitt innbyggerne et insentiv til å velge disse.

Når subsidiene bortfaller, er det ikke åpenbart hvilke grunner tyske bilister skal ha for å velge elbiler fremfor bensin- eller dieselbil. De sistnevnte produseres nå i mye mindre omfang enn før

Dermed kan markedet havne i ubalanse, ved at industrien er lagt om til å lage biler folk ikke vil ha.

Dette går også utover diverse politiske ambisjoner med såkalt grønt fortegn:

Avisen Handelsblatt advarer om at den tyske planen om å få 15 millioner elektriske biler på veien innen 2030 vil bli rammet. Dette målet er nå blitt en ren fantasi, ifølge avisen:

– Målet var fra før sett som ekstremt urealistisk. Nå virker det helt illusorisk, skriver Handelsblatt .

Les også: 

Jobbmassakre er godt i gang i den tyske bilindustrien

 

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.