Tesla Model Y. Foto: Terje Pedersen / NTB

Et nytt førerkortdirektiv i EU kan gi en aldersgrense på 21 år for flere populære biler, blant annet Tesla Y.

I det nye førerkortdirektivet kan det bli aktuelt å dele det vanlige førerkortet, klasse B, inn i B og B+. I så fall er det kun B+ som gir grønt lys til å kjøre biler på over 1800 kg., skriver Nettavisen.

NTB melder om saken.

For å få denne førerkortklassen, må man være minst 21 år gammel, og hatt førerkort i mer enn to år.

Andre populære bilmodeller som veier mer enn 1800 kilo, er Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Volvo XC40.

Direktivet vil i stor grad ramme en del nyere modeller av elbiler, som både er tunge og svært raske. De har ikke minst en uhyre rask akselerasjon, noe som gjør bilen mer krevende å håndtere enn mer tradisjonelle personbiler.

For unge sjåfører kan det være fristende å bruke en slik bil til uvøren «bajaskjøring».

Mister man kontrollen over en så tung og rask bil, vil den kunne utgjøre en stor fare i trafikken.

Ifølge databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken, vil sjåfører under 21 år kun ha mulighet til å kjøre 139 av 517 modeller av elbiler som er registrert hos dem.

Samferdselsministeren ikke overbevist

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård  (Ap) frykter ifølge Nettavisen at hvis dette bankes gjennom, vil unge sjåfører i større grad kjøpe og kjøre eldre, mer forurensende biler med dårligere sikkerhet og som gir større utslipp.

– Norge vurderer forslaget som lite hensiktsmessig. En slik endring vil bety at alminnelige familie-elbiler ikke vil være tilgjengelig for de yngste sjåførene.

Men dersom dette blir et vedtak i EU, må Norge etter all sannsynlighet innføre samme regelverk.

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.