Dersom det innføres et klagegebyr på 1243 kroner og klagegrensen heves til 5000 kroner, blir det dyrere å være forbruker, mener Forbrukerrådet.

Rådet er ikke nådig i sin kritikk av Barne- og familiedepartementets forslag og ber departementet trekke det.

– Forslaget vil gjøre det dyrere å være forbruker, føre til færre reparasjoner og gi oss et mindre bærekraftig samfunn. Det bør åpenbart legges tilbake i skuffen eller aller helst skrotes fullstendig, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

I dag kan man klage gratis til Forbrukerklageutvalget dersom for eksempel vaskemaskinen går i stykker før reklamasjonstiden utløper. Departementet foreslår nå å innføre et gebyr på 1243 kroner. I tillegg foreslår departementet å fjerne klagemuligheten dersom reparasjonen koster under 5000 kroner.

Bakgrunnen for forslaget er å redusere antall klager som sendes til Forbrukerklageutvalget. Ventetiden er i dag om lag to år.

– Vi vet at mange forbrukere kvier seg for å klage. Å innføre gebyr og verdigrenser hever denne terskelen betydelig. Det finnes da heller ikke dårligere tidspunkt å innføre noe slikt enn nå, midt under en dyrtid, sier Blyverket.

Hun peker også på at resultatet kan bli at forbrukere ender opp med å kjøpe nytt fremfor å klage.

– Hvis vaskemaskinen kostet 5000 kroner, er det sjelden reparasjonen vil koste mer enn selve produktet. Dette fremmer bruk og kast, og har opplagt en negativ effekt på miljøet, sier Blyverket.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også