Det siste året har vært preget av store prisøkninger, og nå har også det å gå på toalettet blitt mye dyrere.

Alle dorull-pakkene Dagbladet har kunnet sammenlikne, har steget med 20 prosent eller mer, i perioden mellom oktober 2020 og januar 2023.

Kjedenes egne «billigmerker» er de som har økt mest i pris i alle butikkene.

Dorullene som har økt mest i pris av alle pakkene som ble sjekket, er Xtra, som selges hos Coop Extra. Pakken med åtte ruller koster 11,17 kroner per 100 meter i 2023, sammenliknet med 6,36 kroner per 100 meter i oktober 2020. Det er en økning på 75,63 prosent.

First Price sine doruller med åtte i pakningen kostet 6,47 kroner per 100 meter hos Kiwi i 2020. I 2023 koster 100 meter 9,59 kroner, som er en økning på 48,22 prosent.

Rema 1000 sin Prima-pakning med åtte ruller, har også hatt en markant økning. I oktober 2020 kostet 100 meter 6,54 kroner, sammenliknet med 9,34 kroner i januar 2023. Det er en økning på 42,81 prosent.

1. februar er det igjen varslet prisøkninger på dagligvareprodukter.

Professor Øystein Foros ved Norges handelshøyskole (NHH), lurer på hvordan dette vil slå ut blant forbrukerne.

– Ut ifra det vi har sett, er det en betydelig økning i innkjøpsprisene for dagligvarekjedene, og dette kan slå ut, sier Foros.

I Norge kommer prisøkningene fast 1. februar og 1. juni hvert år. Da prisøkningene kom 1. juni 2022 så vi en økning 7,6 prosent og Foros tror vi kan forvente noe av det samme når 1. februar 2023 kommer.

Det er estimert at hver tiende nordmann nå kan anses som fattig, viser tall fra Statistisk sentralbyrå, og forbrukere er derfor mer prisbevisst enn noen gang før, tror Foros.

– Det skjerper konkurransen om de bevisste forbrukerne som ser på priser, sier professoren, og legger til:

– Jeg er spent på hvordan oppmerksomheten rundt priser kommer til å påvirke kjedene.
Harald Kristiansen er kommunikasjonssjef for Coop Norge. Han mener det er den globale situasjonen som har skyld i den voldsomme prisøkningen.
– Vi er i en unntakstilstand, der global inflasjon og usikkerhet om råvaretilgang gir uforutsigbare rammebetingelser. Det er grunnen til at vi har opplevd en prisstigning den siste tida på en rekke varer, som toalettpapir, sier Kristiansen.
Han beroliger forbrukerne med at kjedene gjør det de kan for å holde prisene så lave som mulig.
– Kundene, som er de som eier oss, kan være trygg på at Coop ikke øker prisene mer enn nødvendig, og vi skal gjøre det vi kan for å holde så lave priser som mulig, avslutter Kristiansen.


Kjøp billetter til Document-møtet i Oslo den 26. januar her.

 

 

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.