Antall omkomne i trafikken er gått ned i flere år. 87 personer mistet livet i trafikken i 2021, noe som er det laveste tallet på flere årtier. 

28 mennesker har mistet livet i trafikken i Norge i april og mai iår. I mai mistet 14 mennesker livet mot to ifjor. Det til tross for at både bilene og veiene aldri har vært tryggere.

Søndag 15. mai skrev seg inn i ulykkesstatistikken som en av dagene med flest dødsfall på norske veier da hele syv liv gikk tapt.

– Det har vært en god del singelulykker i mai. Det er ulykker der kun ett kjøretøy er involvert. Slike ulykker kan både skje på en rett strekning og i en sving. Ofte skjer det på grunn av uoppmerksomhet eller for høy fart. Og så har vi hatt mange møteulykker i mai. 75 prosent av dødsulykkene er singelulykker eller møteulykker, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til Aftenposten.

Økningen i antall drepte rammer først og fremst menn. I mars-april 2022 omkom fire kvinner i trafikken mot tre i samme periode ifjor. For menn var tallene 17 omkomne i 2022 mot tre i 2021, forteller tall fra SSB

Om vi går inn i tallene viser de at økningen i antall drepte nesten utelukkende rammer mannlige bilførere. Én mannlig bilfører omkom i mars-april 2021. I 2022 omkom fire i mars og elleve i april.

Tendensen til at flere dør i trafikken er global. 

  • I Tyskland døde 16 flere mennesker i mars-trafikken iår enn ifjor. Antall skadede økte med 26 prosent.
  • I Portugal har antall døde i trafikken så langt iår økt med 69 prosent i forhold til ifjor.
  • Fra Australia meldes det om en økning på 2,4 prosent i mars sammenlignet med samme måned ifjor.
  • New Zealand har en januar-mai-økning fra 136 døde i 2021 til 158 i 2022.

Søndag ble en ung mann i tyveårene funnet død ved en tursti i Vesterålen. I Trøndelag har akutten ved St. Olavs hospital vært nødt til å slå alarm og øke beredskapen som følge av rekordstor pågang av pasienter. Og det er ikke korona som driver pågangen.




 

Les også:

Brooklyn halvmaraton: Én død, 16 på sykehus

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.