Fra 1. juli gjeninnføres den omstridte flypassasjeravgiften. Dermed blir det dyrere å fly. Slik skal vår regjering redde klimaet.

Avgiften var svært omdiskutert da den ble innført av Solberg-regjeringen i 2016.

I mars 2020 ble avgiften fjernet midlertidig for å hjelpe flyselskapene under pandemien. Opprinnelig skulle dette bare vare til 31. oktober 2020, men senere er perioden blitt utvidet i flere omganger.

Støre-regjeringen planla egentlig å gjeninnføre avgiften ved årsskiftet, men dette ble utsatt til 1. juli etter at omikronviruset førte til nye nedstengninger.

I revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt fram torsdag, gjør regjeringen det klart at det ikke blir nye forlengelser i avgiftskuttet. (NTB)

Regjeringen anslår at de har gått glipp av inntekter på 880 millioner kroner ved å kutte avgiften fram til 1. juli.

Flypassasjeravgiften har to satser i budsjettet: 80 kroner per passasjer på alle flyreiser til Norge og Europa, og 214 kroner på alle flyreiser til resten av verden.

Regjeringen har som mål å erstatte flypassasjeravgiften med en ny avgift på sikt.

Den nye avgiften skal ifølge regjeringen ha en «reell klimaeffekt og bedre geografisk profil».

Les også:

Klimaekstremisme fra SV: Sier nei til utsettelse av flypassasjeravgift

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.