Document fikk torsdag tips om at bensin produsert ved Mongstad lenge ble regnet for å være den mest miljøvennlige, «rene» bensinen på markedet. Dette gjør det enda mer merkelig at nær 94 prosent av all bensin som selges i Norge importeres.

En leser, en pensjonert ingeniør som selv var med på prosjekteringen og ombyggingen av Equinors raffineri på Mongstad, tok torsdag kontakt med Document, etter å ha leste gårsdagens sak:

– Hva kan det komme av at vi i det ‘miljøvennlige’ Norge ikke bruker mer av den ‘miljøvennlige’ bensinen som produseres ved  raffineriet på Mongstad?

Oljenasjonen Norge importerer 94 prosent av all bensin

Ingeniøren husker klart at omleggingen fra et gammeldags destillasjonstårn, som ved begynnelsen av 90-tallet var den vanligste på europeiske raffinerier, til den nye Cracker-teknologien, ble presentert som miljøvennlig.

Denne miljøvennligheten er da også noe Equinor selv fremhever:

Vi jobber hele tiden for å forbedre effektiviteten ved anleggene våre. Raffineriet på Mongstad har gjennomgått en betydelig oppgradering for å fjerne forurensende svovelholdige komponenter fra cracker-nafta, en av bestanddelene i ferdig bensin, mens anlegget på Tjeldbergodden er en av verdens mest energieffektive metanolprodusenter. (Equinor)

Ubesvarte spørsmål

Siden dette er et fagfelt med mye hemmelighold og stor teknisk kompleksitet, sendte vi derfor torsdag følgende spørsmål til Olje- og energidepartementet, Oljedirektoratet, samt til alle partiene som er representert i Stortingets Energi- og miljøkomité:

Saken vil følges videre, og har du som leser kunnskap om saken og/eller tips, vennligst kontakt artikkelforfatteren.

 

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.