Ifølge en ny rapport fra greske myndigheter ble 2339 kirker skjendet i perioden 2015–2020. Disse hendelsene får lite oppmerksomhet i media, men de rører ved noe grunnfestet i europeisk kultur, og sier noe om integrasjonsproblemene vi står overfor.

– Det ser ut til å være en sammenheng mellom migrasjon fra muslimske land og angrep på gresk-ortodokse kirker.

– I et dypt religiøst samfunn som det greske, er angrepene på kirker sjokkerende og reiser spørsmål om illegale immigranter som søker et nytt liv i Europa, er villig til å tilpasse seg verdiene i sine nye land.

– Disse angrepene har medført at den greske befolkningen på Lesbos som ble nominert til Nobels fredspris i 2016, blir stadig mer frustrert. Situasjonen har begrenset og endret livene deres ettersom de ikke lenger føler seg trygg på sin en gang så godt som kriminalitetsfrie øy. (Gatestone)

Historisk kontinuitet

I 2016 ble Allehelgenskirken i Kallithea nær Athen satt i brann av «arabisktalende». Historisk bevisste grekere ser et kontinuum i den islamske målrettingen mot kirker. Som rapporten forklarer:

– Vi bør huske at Hellas tilbragte 400 år under osmansk styre og at kampen for frihet var blodig. Med det i tankene er det enda mer dramatisk å se bildene av migranter som vanhelliger greske kirker uten respekt for landet de angivelig søker tilflukt i.

Rapporten henviser til plyndringen av Konstantinopel (i dag Istanbul), da utallige greske kirker inkludert Hagia Sophia, ble vanhelliget, ødelagt eller omgjort til moskeer, men mønsteret er enda eldre. Da de invaderende tyrkerne oppnådde fotfeste i Gallipoli (idag tyrkisk, den gang gresk) i 1354, «ødela den osmanske herskeren Suleiman Pasha kirkene eller konverterte dem til moskeer».

Overalt i Vest-Europa

Hellas opplever det samme som alle land med stor muslimske migrantpopulasjon. Overalt i Vest-Europa er kirker under angrep, spesielt i de landene med Europas største muslimske befolkning: Tyskland og Frankrike.

Alene i Bayern i Tyskland ble korsene på rundt 200 kirker ødelagt bare i 2017: Etter ankomsten av en million muslimske migranter bemerket en tysk lokalavis i 2016 at «det går ikke en dag» uten angrep på kristne symboler. I Nordrhein-Westfalen hvor det er mer enn en million muslimske migranter, ble rundt 50 offentlige statuer av Jesus halshugget eller knust før jul.

I Frankrike blir i gjennomsnitt to kirker blir angrepet hver dag. Identiteten til de som angriper kirker utelates ofte i media, men den kommer innimellom frem av sammenhengen. I 2019 ble Notre-Dame des Enfants i Nimes plyndret og smurt ekskrementer på (å smøre avføring på kirker er en ikke uvanlig måte å nedverdige kristne verdier på innenfor islam). Kristne kors og gravstener ble i 2015 ødelagt og vanhelliget: «Mannen gjentar muslimske bønner om og om igjen.» Han ble innlagt på sykehus som «psykisk ubalansert». Mange føler seg heller ikke overbevist om at alt er kommet frem om brannen i Cathédrale Notre-Dame de Paris.

Også utenfor Europa ser vi en lignende utvikling: I Nigeria har muslimer satt fyr på eller ødelagt rundt 20 000 kirker i løpet av det siste tiåret.

Migrants Desecrate More Than 2,000 Churches Just in Greece (Gatestone)

Les også:

Erdogan: – Kritikk av Hagia Sofia er et angrep på Tyrkias suverenitet

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.