Et svartelistet, prisdumpende selskap som er anklaget for bestikkelser og er eid av det kinesiske kommunistpartiet, skal levere sikkerhetsutstyret til Arlanda lufthavn. Men eksperter advarer om konsekvensene: «Systemene lekker sensitiv informasjon tilbake til Kina».

Selskapet Nuctech er delvis eid av det regjerende kommunistpartiet (CCP), som har sterke bånd til det kinesiske militæret, og er svartelistet i USA av sikkerhetsmessige årsaker. Men nå har selskapet fått kontrakt med Swedavia – for å leverere topp moderne sikkerhetskontroller på Arlanda lufthavn. Avtalen ble signert fredag, ​​og de ansvarlige ser ingen problemer med valg av partner.

– De vann för att de lämnade bästa anbudet, sier Annika Balazs, strategisk innkjøpssjef i Swedavia, til Aftonbladet.

Omfattende kinesisk spionasje

Avtalen med Nuctech er signert i en situasjon der spionasjevirksomheten øker i Sverige og det svenske sikkerhetspolitiet (Säpo) har vurdert at Kina er et av landene som er mest aktive når det gjelder innhenting av etterretning i Sverige. Kina har også blitt anklaget for å stå bak informasjonstyveri og cyberangrep i Sverige, noe som blant annet førte til at selskapet Huawei ble utestengt fra å delta i utvidelsen av Sveriges 5G-nettverk.

– Kina bedriver ett brett och omfattande underrättelsearbete. De har intresse av spetsteknologi men också av Sveriges politiska utveckling. De har även intresse av svensk ekonomi, och vi får utgå från att de också bedriver flyktingspionage i Sverige. Så vi kan nog utgå ifrån att Kina bedriver underrättelseinhämtning inom många olika områden, riktade mot svenska intressen, sier Fredrik Westerund, sikkerhetspolitisk analytiker, i et intervju med Aftonbladet TV.

Lars Nicander, seniorrådgiver ved Försvarshögskolan i Sverige, stiller også spørsmål ved at Swedavia valgte en kinesisk leverandør som også er svartelistet av USA.

– Det låter konstigt att välja det här bolaget när samma produkter har blivit svartlistade på andra ställen. Det borde vara en varningsklocka. Vi vet ju att kinesiska staten använder övervakningssystem för att dammsuga västvärlden på information och personuppgifter och ofta handlar det om bakdörrar i systemen som läcker känslig information tillbaka till Kina, sier Lars Nicander.

Men nå har det kinesiske selskapet fått i oppdrag å levere inspeksjonsutstyr til sikkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5, som skal moderniseres for å stå ferdig i mai 2023. Nuctech skal blant annet levere topp moderne utstyr til et helt nytt system, kalt CIP, som vil bli introdusert i Sverige. Systemet gjør at inspeksjonen av den opplyste bagasjen kan gjøres på et annet sted enn ved transportbåndet.

Les mer: Danmark gransker kinesiske overvåkningskameraer – hva med Norge?

Les mer: Kina opkøber Europa

Eies av kommunistpartiet

Nuctech eies av kommunistpartiet i Kina. Det betyr blant annet at selskapet ikke kan nekte den kinesiske staten, inkludert dens etterretningstjeneste MSS, å frigi informasjonen som selskapene har kommet over. Det er også velkjent at Nuctech i praksis er en kanal hvor sensitiv og gradert informasjon formidles direkte til Kina.

Lars Nicander mener kontrakter og anskaffelser som involverer selskaper som Nuctech krever nøye sikkerhetsanalyser av både tilbyder og de aktuelle systemene. Et enkelt søk på engelskspråklige Wikipedia gir følgende informasjon:

«Nuctech is a subsidiary of Tsinghua Tongfang, which is publicly traded on the Shanghai Stock Exchange. Tsinghua Tongfang owns two thirds of Nuctech’s shares. In 2019, the China National Nuclear Corporation, a state-owned company that manages China’s civilian and military nuclear fuel development program, bought a 21 percent stake in Tsinghua Tongfang. The company has stated that CNNC owns 16 percent of Nuctech shares through Tsinghua Tongfang.[—] Executive directors and chairmen of the company have included Hu Haifeng, son of former General Secretary of the Chinese Communist Party Hu Jintao. [—] According to a 2022 report by the Associated Press, «Nuctech’s ownership structure is so complex that can be difficult for outsiders to understand the true lines of influence and accountability.»

Svartelistinger og bestikkelsesskandaler

Selskapet har også vært involvert i en rekke sikkerhetskontroverser og er sterkt kritisert for sine handlinger. I USA besluttet Transportation Security Administration å svarteliste Nuctech i 2014, og selskapets utstyr kan ikke brukes på flyplasser i USA, da sikkerheten ikke anses som garantert. Siden desember 2020 har det også vært forbudt for amerikanske selskaper å gjøre forretninger med Nuctech. Canada bestemte seg i 2020 for å avvise en avtale verdt 6,8 millioner dollar etter å ha gjennomført en undersøkelse av Nuctechs sikkerhet.

Annika Balazs mener Nuctech kunne tilby både den beste kvaliteten og den beste prisen. Men Nuctech har tidligere blitt kritisert for å vinne anskaffelser i Europa ved å dumpe prisene med 30 til 50 prosent, og blant annet Malaysia og Filippinene har kritisert selskapet for å levere produkter som ikke holdt standarden. I Namibia og Taiwan har Nuctech også vært involvert i bestikkelsesskandaler der selskapet ble anklaget for å betale millioner av dollar til beslutningstakere.

Les mer: Svensk vindkraft en del av Kinas globale plan – nå stoppes samarbeidet etter korrupsjons­skandale

Nuctech produserer produkter for sikkerhetskontroll, inkludert skannere for bagasje og pakkekontroll, inspeksjon av bagasje, kolli, frakt og kjøretøy, men også produkter for sikkerhetskontroll av personer. Kundene inkluderer selskaper innen sivil luftfart, toll, jernbane og sikkerhetsselskaper, og selskapets produkter brukes i dag blant annet på flyplasser i Spania, Italia og Storbritannia.

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.