Alt skal rives i stykker under woke-tsunamien, som aldri ser ut til å ta slutt. Nå er det Shakespeare som står for tur. En ung amerikansk studine (fra Portland, Oregon – hva er det egentlig som skjer i den byen?) ved navn Hailey Bachrach tar doktorgrad ved det britiske University of Roehampton. Bahrach advarer mot at kvinnene i Shakespeares skuespill var ofre for me-too.

Det burde være offisielt latterlig at en doktorgradsstudent forsøker å tvinge berømte skuespill fra 1590-tallet inn i dagens snøfnugg-woke-kultur, men slik er det ikke lenger i dagens akademia. Nå skal alt under lupen, og det skal advares mot absolutt alt som vi før kalte livets realiteter.

Forøvrig var kanskje Shakespeare og hans like forut for sin tid for 400 år siden: på den tiden var det unge gutter som spilte kvinnerollene. Nå som kvinnene utfases og erstattes med fødselsforelder og transkjønnede i idretten, så kan de vel også erstattes av unge menn (ikke hvite selvsagt) på scenen?

Den vestlige verden skal tilpasses barn og deres sarte sinn. Hailey Bachrach sier at scener i Shakespeares skuespill hvor menn ikke ber kvinner om «aksept», kan være potensielt utløsende (!) for moderne skuespillere og moderne publikum. Tror woke-folket at vi vil få voldtektsmenn i retten som hevder at de ble inspirert av Shakespeare?

Hailey Bachrach sier at verken Henry V eller Richard III fikk noe faktisk «ja» fra henholdsvis Princess Katherine og Lady Anne. Titania i «A Midsummer Night’s Dream» ble som kjent dopet ned og var derfor ikke i stand til å gi aksept til sex med Bottom. Mener Bachrach at Titania kan inspirere unge menn til å gi unge kvinner dop i drinken på nattklubb?




Hailey Bachrach sier at Shakespeare kan være problematisk og at det er viktig å sette fokus på dette, ettersom det ofte er unge skuespillerinner i små roller, som dermed er dobbelt makteløse.

‘If Shakespeare is being more regressive and less careful about consent than other writers, that is very interesting to know. It can make Shakespeare problematic. No matter what Shakespeare intended, it is experienced by modern actors and modern audiences. It could potentially be triggering. It’s important to bring attention to these moments, rather than just gloss over them. It’s about not being coerced by the script, and finding an interpretation you’re comfortable with. This is very much a labour issue. Because female parts are often smaller in Shakespeare, they are often played by younger actors, so these performers are doubly disempowered.’

Unge kvinner er makteløse, altså. I form av å være kvinner og å være unge. Si dét til Greta Thunberg!

Woke handler ikke om moral. Det handler om pr-kåte mennesker som vil tvinge seg opp i lyset basert på andres redsel for å bli uthengt som dårlige mennesker. De dukker dessverre opp overalt om dagen. En rask og billig måte for å komme seg opp og frem blant likesinnede. De pusser hverandres glorier mens de ser ned på allmuen, som gjør sitt beste for å leve normale liv under et stadig økende press. Og selvsagt er det penger å hente også. Hailey Bachrachs treårige prosjekt, hvor hun skal hjelpe skuespillere med problematikken rundt aksept, støttes finansielt av Leverhulme Trust.

Vi skulle gjerne ha ignorert Hailey Bachrach og hennes like, men dessverre er mediene også fulle av dem, så verken vi eller Shakespeare slipper unna.

Daily Mail

 

Kjøp Kents bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.