André Bouys (1656–1740)
Olje på lerret, 160 x 127 cm, National Gallery, London.

Fransk titel: Réunion de musiciens

Det er sterke grunner til å anta at den stående personen med mørk parykk er Michel de La Barre (c.1675–1745), fløytist, komponist og hoffmusiker under både Ludvig XIV og Ludvig XV. Notebøkene på bordet lar seg i alle fall identifisere som hans Troisième Livre des Trio pour les violons, flûtes, et hautbois, mélez de Sonates pour la Flûte traversière – Tredje bok med trioer for fioliner, fløyter og obo, blandet med sonater for tverrfløyte, utgitt i 1707.

Sittende til venstre en person med hva som ser ut til å være en tenor-viola da gamba, identifisert som både Marin Marais (1656-1728) og Jean-Baptiste-Antoine Forqueray (1699-1782), begge kjent som komponister for og virtuoser på viola da gamba. En av fløytistene kan være Jacques-Martin Hotteterre (1674–1763), men National Gallery foreslår Pierre Danican Philidor og hans fetter Anne Danican Philidor, som også var kjent som fløytister og komponister.

Den stående personen i bakgrunnen til venstre kan være kunstnerens selvportrett, eller et posthumt portrett av Jacques II Danican Philidor.

Her spiller Robert Stallman litt fløytemusikk av Michel de La Barre.





Tverrfløyten som konsertinstrument ble gitt sin nåværende form i 1847 av Theobald Böhm (1794-1881).

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂