Telia er Sveriges største teleoperatør, og opererer også her i Norge. Nå har de hoppet på woke-trenden, ved å endre logo slik at regnbuefargene viser for alle hvor åpensinnet og inkluderende selskapet er. Men i sosiale medier får de kritikk.

En Twitter-bruker spurte hva årsaken til endringen var. Selskapet svarte at de ville hylle Pride-bevegelsen, en venstreorientert bevegelse som blant annet støtter surrogati og polygami.

I et oppfølgende spørsmål fikk Telia spørsmålet:

– När ändrar ni logotypen til blå-gul för att ära fosterlandet?

Svaret var enkelt:

– Snark…/Sara

Flere reagerte på den hånlige tonen. Noen påpekte at de var kunder og/eller aksjeeiere i Telia, og at de vil vise sin misnøye ved å bytte operatør.

Sara tar tydeligvis en pause, og blir erstattet av Viktor, uten at dette hjelper noe særlig. I stedet for å svare på spørsmål kommer han med en helt meningsløs tweet:

– Vi är de där coola katterna som alla snubbar vill vara.

Viktor får svar:

Du twittrar inte som privatperson. Står Telia bakom ditt pubertala skräp?

Andre spør om Telias støtte til Pride også er selskapets policy i muslimske land, men de får ikke svar.

Sara får også mye støtte. Mange oppfatter det som ekstremt støtende å uttrykke et ønske om å «ära fosterlandet». Andre kaller de kritiske stemmene for homohatere.

Om dette bidrar til større samhold blant den svenske befolkningen er et helt annet spørsmål.

Samnytt

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂