BBC-journalisten Martin Bashir lurte prinsesse Diana til å stille opp til et intervju i 1995 der hun fortalte om de ekteskapelige problemene. Lord Dyson har gransket saken og avslørte en knusende dom over Panorma-programmet.

BBC ga torsdag en uforbeholden unnskyldning for hvordan en reporter oppførte seg for å sikre seg intervjuet med prinsesse Diana i 1995.

– Jeg mener dette Panorama-programmet ikke er legitimt og aldri bør vises igjen, sier prins William videre.

– Det gjør meg utrolig trist å vite at feilene BBC gjorde sterkt bidro til hennes frykt, paranoia og isolasjon som jeg husker fra hennes siste leveår, sier prins William i en uttalelse.

Kommisjonen Dyson ledet slår fast at det ble brukt uhederlige metoder for å presse Diana til et intervju, bl.a. ble det lagt frem falske kontoutskrifter.

Det var i dette intervjuet Diana sa at det var tre i ekteskapet, en referanse til Camilla Bowles som gemalen Charles hadde et forhold til.

Martin Bashir sluttet i BBC 14. mai, offisielt av helsemessige årsaker.

 


Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!