150.000 innreisende til Norge har blitt ringt av Nasjonalt kontrollsenter for innreisende siden februar. Kun halvparten har svart.

Inntil 40.000 personer ankommer landet hver uke. Nasjonalt kontrollsenter for innreisende har siden senteret ble åpnet i februar prøvd å kontakte til sammen rundt 150.000 personer, hvor bare halvparten har svart, ifølge NRK Dagsrevyen.

– De som vi tar kontakt med som ikke svarer, blir det sendt ut en automatisk SMS med informasjon om at vi har ringt, hvorfor vi har ringt og informasjon om karanteneregler, sier Marit Winther Abrahamsen, avdelingsdirektør i Helfo servicetjenester.

Senteret har 70 veiledere som snakker ni språk, og de skal blant annet kontrollere at folk som reiser inn i Norge, følger reglene for testing og karantene, samt hjelpe kommunene ved å følge dem opp.

Rundt 4 til 5 prosent av samtalene ender med at kommunene får varsel om mulig brudd på innreisereglene.

Helsedirektoratet hadde gjerne sett at flere svarte på telefonen, men assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad mener ordningen er en viktig årsak til at importsmitten har sunket kraftig de siste månedene.

– Det er veldig mye bedre nå. Vi ser at vi har lite importsmitte selv om det er nærmere 35-40.000 som kommer til landet hver uke. Dette senteret gjør en kjempejobb, sier han.

 


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.