Direktør i Medietilsynet Mari Velsand deltar når medietilsynet legger fram nye tall om nakenbilder fra Barn og medier 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB.

Tre av ti ungdommer i alderen 13–18 år har sett innhold eller diskusjoner om planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året.
Det kommer fram i Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020.

– Selv om det er mye positivt ved det å være på nett, ser vi dessverre at ungdom også opplever ulovlige aktiviteter på digitale arenaer, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Hun etterlyser en nasjonal strategi på området barn og medier. En slik plan kan gi myndighetene mer kraft i arbeidet med å trygge barn og unge på nett og samtidig bidra til å få sosiale medier-aktørene til å ta sitt samfunnsansvar på alvor, sier direktøren.

Ønsket av ungdommen selv
I undersøkelsen oppgir én av fire har sett salg med hasj eller marihuana.

– Det er ungdom selv som har bedt oss om å stille spørsmål om slåssing og salg av alkohol og narkotika på nett, fordi de opplever at dette er blitt ganske vanlig. Det bekrefter funnene i undersøkelsen. At så mange unge blir eksponert for denne typen innhold på nett, kan bidra til at flere får lyst til å prøve rusmidler i tidlig alder, sier Velsand.

Medietilsynet ber nå sosiale medier-aktører ta grep.

Filter for rusmidler
Tilsynet mener det er problematisk at områder som ellers er strengt regulert, får spillerom på nett.

– Aktører som Snapchat, TikTok og Instagram må ta ansvar ved å fjerne filtre for ulovlige rusmidler og blokkere og kaste ut brukere som deler videoer om slåssing eller tilbyr alkohol eller narkotika på deres plattformer, sier Mari Velsand

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.