Kommentar

Bjarne Melgaard leker med sex og vold på en måte som i andre sammenhenger ville vært vurdert som sexistisk og betent. Men kunstuttrykket redder ham. De vanlige tabuer gjelder ikke i kunsten. Bildet: ‘Empire State’ art exhibition, Rome, Italy – 22 Apr 2013. Foto: agf/Rex/Shutterstock/ Scanpix

Noen ganger får ny og uventet informasjon noen brikker til å falle på plass. Historien om Hypebeast-generasjonen var nytt for meg. Men ikke nyere enn at det gikk an å sette den i en kontekst.

Da Romerriket gikk mot slutten – før de visste det – oppsto en hybridkultur. Imperiet mistet sin romerske karakter. Det importerte mennesker og religioner utenfra som satte sitt preg på riket og skapte en hybridkultur. Imperiet var smart og integrerte nye skikker. De strenge romerske dydene var for lengst historie.

Arnold Toynbee har sagt at kulturer har sin syklus liksom naturen, de fødes, stiger, når et høydepunkt og faller.

Vestens genius har vært evnen til å oppfinne seg selv på nytt, igjen og igjen. Men de siste sytti år har Vesten eksperimentert med seg selv på måter det ikke finnes noen vei tilbake fra. Det er satt igang irreversible prosesser.

Hybridkulturer betyr at man låner litt herfra og derfra, og setter det sammen på en ny måte.

Politikk er blitt kjedelig. Det er arena for en bestemt type mennesker som ønsker å gjøre karriere. For sin egen del.

De politikken angår – det store gross – er tause og opplever stigende maktesløshet. Det grønne skiftet har akselerert en slik maktesløshet. Klimakortet er en trumf i nærmest alle sammenhenger, og folk klapper igjen.

Utviser skillet høy/lav

Unge mennesker er på leting etter spenning. Underholdning og mote utgjør et alternativt univers hvor high life og low life inngår en symbiose.

Rappere, gangstarap tillot at low life ble stuerent: Eminem kunne snakke om «slut» (hore) og svarte kunne snakke om «nigga» og hvite på en rasistisk måte.

Bjarne Melgaard ‘Empire State’ art exhibition, Rome, Italy – 22 Apr 2013. Foto: Agf/Rex/Shutterstock/Scanpix

At det høye og lave blandes, er kulturelt av stor betydning. Da Obama kom inn, var han en venstreorientert liberaler. Da han var blitt stuevarm, identifiserte han seg med «hoods»-ungdom og menget seg med rapartister med tekster som var sexistiske og rasistiske.

Pop-faktoren gir immunitet og status.

Obamas var innbegrepet av liberal elite, minst like hyklersk som den gamle WASP-eliten (White Anglo-Saxon Protestant).

Nye liberalere har et overtak på de gamle: De kan oppfinne seg selv hele tiden i en blanding av teknologi, global utveksling og kultur. Eliten definerer hele tiden hva som er akseptert, og det skjer på tvers av etablerte normer.

Bjarne Melgaard ‘Empire State’ art exhibition, Rome, Italy – 22 Apr 2013. Foto: Agf/Rex/Shutterstock/Scanpix

Den globale hybridkulturen opphever alle normer: Den tillater at forbudte uttrykk som sexisme og rasisme blir en identitetsmarkør, bare det er de riktige som bruker den.

Den liberale kulturen i USA er derfor rasistisk, og ved å gi seg selv et slikt privilegium har den en dobbeltsidig øks, likesom fascistene hadde sine fasces.

Stil og vold

Hypebeast-generasjonen rommer stil og vold. Dette er et svakt ekko av nazismen. Den handlet mye om estetisme og grusomhet. At vold og estetisme går sammen, er derfor ikke noe nytt, men det er interessant i sosialdemokratisk sammenheng: De unge gangsta-fyrene er integrerte, de er bare ikke integrerte på den politisk korrekte måten. De har skapt en ny kultur.

Denne blir adoptert og promotert av mote- og underholdningsbransjen, som trenger en kontinuerlig tilførsel av nye trender.

Moteindustrien omfavnet «sløret», både fordi det er nytt og hipt, og fordi det er et stort marked.

Slik vil islamske uttrykksformer og moderne fusjonere.

Fusion-kultur skaper sitt eget momentum.

Denne trenden må ikke undervurderes, for ordet «trend» har idag sin egenberettigelse.

Du diskuterer ikke med noe som er pop.

Kvel uønskede trender

Derfor er makteliten desperat opptatt av å bruke sensur og kvele alternative medier.

Document blir gang på gang satt tilbake på sosiale medier ved at det skrus på algoritmene så vi faller nedover på popularitetskurven. Men det går bare et stykke tid før vi ligger i toppen igjen.

Big Tech og den politiske eliten har ikke noe svar på dette. De ser at det er «liv» der ute og det gjør dem nervøse.

Documents oppgave er å formidle hva som skjer.

Vi befinner oss i et kulturskifte.

Mote truer ikke makten

Det er en grunn til at Hypebeast-generasjonen er en subkultur. Gangsta-rap og kleskoder truer ikke makten. Eliten er interessert i en postmoderne, normløs, global kultur.

Farten gjør at representanter for gammelmediene mister retningssansen. NRKs Philip Lote intervjuer grunnleggeren av Huawei i et Versailles-lignende palass som ligger i en kopi av et europeisk bylandskap. Det interessante er at en kinesisk mogul velger å kopiere europeiske symboler på makt.

Vestens kultur og historie er blitt rekvisitter andre oppadstigende imperier kan bruke.

Dette er også en hybridkultur i kommunistpartiets tjeneste. Lote blir forvirret.

NRK vil selv ta et kinesisk grep: kvitte seg med Marienlyst og bygge noe helt nytt, noe som gjør det mulig å presentere et helt nytt NRK der programlederne har hijab og er feminister med den største selvfølgelighet.

Vær som vannet

Den som skal ta den politiske kampen opp, må forstå hybridkulturen på dens egne premisser. Den som tror at det går an å bruke murbrekker, vil oppleve at pannebrasken ryker.

Utenfrastående har en fordel fremfor oss innfødte: De kan velge og vrake, og låne elementer fra sin egen og «vår» kultur.

Det er globalismen og den universelle ideologien som gir dem en fordel. Høylytt arabisk eller somalisk i togkupeen er ikke lenger et fremmedelement. De er «hjemme».

Det hjelper at «Sentrum» fortsatt promoterer migrasjon og «blanding».

Seniorrådgiver i Flyktninghjelpen Pål Nesse var på morgennyhetene og fortalte at grunnen til smuglertragedien i Storbritannia er at innvandringen er blitt så strengt regulert i Vest-Europa. Vi må skape muligheter for innvandring av folk som vil arbeide.

Godhet og makt

«Godheten» snakker ut fra en maktposisjon i våre samfunn. Det er noe nytt. Historisk sett var godheten svak mot overmakten. Nå er det godheten som er overmakt.

Har de som ønsker å forsvare tradisjon og etablerte verdier, noe svar på denne utfordringen?

Det maktens symbolmanipulatorer har oppdaget, er at de som kontrollerer trendene, besitter et språk som hopper bukk over politiske sperrer, og tar de unge fra foreldrene, hvis de har noen.

Det er det Hypebeast-generasjonen handler om. Hvis du sier du ikke liker det, går du glipp av spenningselementet. Det har en tiltrekning som overvinner politisk og moralsk motvilje.

Silicon Valley, Hollywood samt øst- og vestkystelitene har lenge dyrket en kultur som er pirrende, forlokkende, forførerisk og som nettopp baserer seg på at normer brytes. Det er det som er selve spenningen.

Dette er Freud i revers.

Hva kommer «etter»?

Det vet vi ikke, men hvis historien gir noen rettesnor ender det ikke godt.

 

Kjøp Kjell Skartveits nye bok her!