Nytt

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

DNBs betalingstjeneste Vipps har gjenåpnet Resetts konto etter å ha vært i dialog med Resett, opplyser selskapet.

Tidligere tirsdag ble det meldt at Vipps hadde avsluttet sitt kundeforhold til Resett.

Kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps bekreftet utkastingen:

– Vi har i dag sperret Resett for brudd på våre vilkår og misbruk av vår merkevare, sa kommunikasjonssjefen til NTB.

Men i 17-tiden i ettermiddag ble Resett tatt inn i varmen igjen etter å ha vært ute i omlag tre og en halv time, bekrefter Kjærnes overfor Document.

– Hvorfor snudde dere 180 grader?

– Vi åpnet opp igjen etter å ha vært i dialog med Resett.

Hun sier at Resett brøt vilkårene i avtalen med Vipps, men vil ikke fortelle hva dialogen gikk ut på.

– Vi kommenterer ikke enkeltsaker.

– Er Vipps forpliktet etter norsk lov til å tilby sine tjenester til alle, uten å diskriminere noen?

– Ja, vi må tilby vår tjeneste til alle, så lenge de opererer innenfor vilkårene som er satt for tjenesten.

Kjærnes sier det er rutine å stenge tjenesten for kunder som bryter vilkårene.

– Er det også rutine å stenge først, og så ta dialogen etterpå?

– Ja, dette er helt i henhold til våre rutiner.

Dette er ikke helt i tråd med den informasjonen Resett selv fikk i ettermiddag:

«Resett fikk tirsdag i 17.40-tiden formellt beskjed om at betaling til Vipps fungerer som normalt. Det var Elisabeth Barrie (Produkthode) som opplyste om det.

Hun beklaget at Resett var utestengt uten forutgående varsel, og opplyste om at tjenesten nå var gjenopprettet.»

Senere får Resett vite at det er denne artikkelen som har falt Vipps tungt for brystet: Vipps lot seg ikke skremme av Resett-sabotør, forsvarte kundeforholdet med nettavisen

Barrie skriver følgende i epost til avisen:

– Det fremstår som om vi har gitt en uttalelse til Resett om deres virke, det har vi ikke gjort. I Vipps er det rutine å skru av brukersteder når de bryter med våre vilkår, og i dette tilfellet misbruker vår merkevare med villedende informasjon.

– Vi driver med betalingstjenester og går ikke inn i hva tjenestene brukes til, så lenge de opererer innenfor norsk lov og våre vilkår. Tjenesten er nå skrudd på etter en tilbakemelding til Resett, og vi forutsetter at det ikke gis uttalelser på vegne av vår merkevare i fremtiden.

– Våre folk så artikkelen og så dette som et mulig brudd på våre vilkår da headingen i artikkelen kan gi inntrykk av at Vipps støtter Resett. Vi har skrudd på tjenesten og ser nå ferdige med saken.

Avviser politisk motivasjon

Kjærnes sier at Vipps har mange tilfeller av stengning, «mer enn én per uke».

Resett hevdet i ettermiddag å ha fått følgende beskjed fra Vipps: «Nettsiden er så polariserende at vi ønsker å avslutte kundeforholdet.»

Kjærnes avviser kategorisk at stengningen var politisk begrunnet:

– Det har vært påstått at vi har ment noe om innholdet på Resett, men det stemmer ikke. Ingen av våre ansatte har gjort det.

 

Kjøp Oriana Fallacis bok her

Les også