Nytt

– Alle annonsene er forsvunnet, sier redaktør Helge Lurås i Resett.

Det var Google som tirsdag ettermiddag blokkerte Resett og sørget for at nettstedet mistet alle annonsene sine.

Årsaken skal være at Resett 7. april publiserte en artikkel hvor leserne ble oppfordret til å klikke på annonser, skriver Dagens Næringsliv.

– Det fremgår av en epost fra Google at vi har blitt blokkert fra AdSense. Som våre lesere vil være klar over, har det den siste tiden foregått en aggressiv kampanje på sosiale medier for å få annonsører til å stoppe annonseringen på Resett, skriver Resett selv.

Ifølge Medier24 opplyser Google at selskapet vil holde tilbake betalingene til Resett, samt at penger de har tjent på annonsører, vil bli refundert til annonsørene.

I forrige uke ble det kjent at Resett ble utsatt for svartelisting av flere annonsører, blant annet møbelkjeden Jysk, strømleverandøren Norgesenergi og hotellkjeden Nordic Choice.

Det ble kjent at blant andre statssekretær Sveinung Rotevatn (V) drev kampanje gjennom å kontakte selskaper som annonserer hos Resett og uttrykke misnøye med annonseringen. – Sabotasje, sa Resett-redaktør Helge Lurås.

Men tirsdag forsvant absolutt alle nettavisens annonser.

– Det har skjedd i løpet av de siste par timene, sier Lurås når DN snakker med ham tirsdag i 16.30-tiden.

Resett får annonsene sine gjennom Googles plattform, Adsense, som ikke tillater oppfordringer til å klikke på annonser.

DN har fått se en epost sendt fra Adsense hvor selskapet skriver at annonsekontoen til Resett er blitt deaktivert på grunn av brudd på Adsenses brukervilkår.

Når leserne klikker på annonser, genererer det inntekter for nettsiden.

Lurås sier til DN at han antar at annonsenes forsvinning har sammenheng med de siste dagers medieoppslag.

 

Forhåndsbestill Oriana Fallacis bok her