Nytt

Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic / Reuters / Scanpix.

Det tyske konkurransetilsynet ønsker å redusere Facebooks innsamling av datainformasjon, melder den tyske næringslivsavisen Handelsblatt.

Blant annet skal den såkalte «like»-knappen være i strid med konkurransetilsynets reglement. Videre påpekes det at Facebook har fått for mye definisjonsmakt, som de misbruker.

Det kanskje viktigste og mest omstridte punktet gjelder Facebooks «overvåking» av egne brukere.

I en årrekke har nemlig Facebook kunnet samle inn informasjonen om folks nettvaner, for å kunne skape et bedre tilbud for sine brukere. Indirekte betyr dette at de bruker din browser-informasjon fra fremmede nettsider til å kunne skreddersy Facebook-siden din for deg. At apper som Instagram og WhatsApp er knyttet opp som såkalte «tertiærkilder», skal heller ikke ha vært ønskelig, da dette fremmer monopolvirksomheten ytterligere.

Det sosiale mediet har nå fått en tidsfrist på tolv måneder til å endre sine rutiner, og må innen fire måneder presentere en liste med alternative forslag som er i tråd med kravene konkurransetilsynet har fremmet.

Facebook sier i sitt forsvar at de ikke på noen som helst måte har noen monopol- eller markedskontrollerende plattform. I tillegg skal de ha vært misfornøyd med konkurransetilsynets involvering, da de er av den oppfatning at dette er en sak for det tyske datasikkerhetsbyrået.

Slik det nå ser ut er frontene steile, og en rettslig prosess virker som eneste åpenbare løsning.

 

Kjøp bokpakken med bestselgerne fra Document Forlag her!