Sakset/Fra hofta

Aktivister har laget annonser som tilsynelatende er for kjente merkevarer som Coca Cola og McDonalds, men som har et anti-AfD-innhold.

Gruppen kaller seg Stay Behind og må ha penger i ryggen. Det koster å sette opp boards i byene.

Folk som ser dette i forbifarten tror det er en vanlig Cola-reklame, helt til de ser skriften «Si nei til AfD!». Da skal man bli overrasket over at noen har kuppet Cola-navnet.

Men – og det er det interessante ved storyen – Coca Cola – som ellers vokter sin merkevare nidkjært – har funnet seg i reklamestuntet:

Coke was quick to point out that the company had not put up the ad, but the company’s spokesman also tweeted, «Not every fake is necessarily wrong.» Fast-food giant McDonald’s also expressed support for a fake ad’s anti-racist message while criticizing the «poor imitation» of its corporate identity.

Med den uttalelsen blåstemplet Coca Cola selvtekt av sin egen merkevare i den politiske saks tjeneste. Det kan få konsekvenser så store som AfD er blitt: Deres velgere vil selvfølgelig oppfatte det som et slag i ansiktet.

Enda mer eksplisitt er en reklame for pålegget Nutella:

Tekst: Heller brunt på brødet enn brun i hodet.

Det eksplisitte eller implisitte  karakteristikken av AfD og deres velgere har vært brunfargen – dvs nazismen. Stemningen kan snu. Det er ikke sikkert dette er god PR hverken for Coca Cola eller Nutella.

Kommersielle aktører velger side i en strid som splitter folket. Vinden blåser i retning AfD. Omlandet er langt større enn velgeroppslutningen.

AfD forsøkte med et motstøt. De tok konkurrenten Pepsi og skrev: – Si, ja til AfD. Ikke veldig sofistikert. Uansett, svaret kom prompte fra Pepsi: Fjern reklamen med en gang.

The populists were not amused and sought to counter the hoax with a fake Pepsi billboard and the message «Say yes to the AfD,» earning the party a prompt cease-and-desist order from the soft drink manufacturer. And that wasn’t the last of the populists’ missteps.

AfD members called for a boycott of Coke and began searching for alternatives. Member of parliament Malte Kaufmann posted a photo of himself drinking the German beverage Fritz Cola, reaping scorn as users pointed out that the brand is known for its explicit left-wing politics.

I demokratiet er det noe som heter fair play. Det finnes ikke overfor såkalte høyrepopulister. De kan man behandle som man vil. Når de ligger nede kan man le av dem.

Men folk har en tendens til å sympatisere med the underdog, den som mobbes. Det kan godt skje, særlig når AfD får lokaler sprengt og blir slått ned på åpen gate.

Derfor kan også reklamestunts inngå i en fortelling om hvordan venstresiden bruker sin overmakt og innflytelse til å brennmerke en politisk motstander.

Deutsche Welle har heller ikke forstått hva det handler om. De kaller AfDs svar et feiltrinn. Men Stay Behind synes de er morsomt og kreativt.

Anti-AfD activists prank populists with hoax corporate ads

Kjøp alle tidsskriftene fra Document Forlag her!