Nytt

En tidligere rådgiver for Troskongregasjonen, kirkens øverste organ i lærespørsmål, Monsignor Nicola Bux, har gitt et intervju der han sier pave Frans er en kjetter som splitter kirken. Han forkynner ikke Kristi budskap, men sine egne ideologiske standpunkt. Det kan bli nødvendig å avsette paven.

Det kan gjøres hvis man kan etablere at Benedikt 16s resignasjonsbrev ikke er gyldig. Der med pave Frans en illegitim pave.

Intervjuet ble gjort i midten av oktober, men har først nå blitt kjent og det vekker voldsom oppsikt.

Msgr. Nicola Bux, a former consultor to the Congregation for the Doctrine of the Faith under Benedict XVI, made the remarkable comments in an in-depth interview with Vatican reporter Aldo Maria Valli, the same reporter who interviewed Archbishop Carlo Viganò before he accused the pope of covering up clerical sexual misconduct in a stunning eleven-page letter back in August.

Dette er andre gang en høy prelat går åpent ut mot paven. Mest rystende var anklagene til tidligere ambassadør til USA, erkebiskop Carlo Vigano, som sa Frans aktivt hadde beskyttet kardinalen som var suspendert fra tjeneste pga seksuelle overgrep. Men Benedikt 16. hadde gjort dette uten offentlighetens kunnskap. Da Frans overtok, opphevet han suspensjonen. Frans var selvsagt klar over årsaken.

Monsignor Bux anklager er teologiske: Pave Frans tillater seg å fortolke skriften og bryte med tradisjonen. For eksempel erklærte han dødsdom for å være i strid med kristendommen. Slike sprang kan ikke en pave foreta uten videre. Det betyr i så fall at det kirken har forkynt i to tusen år har vært ukristelig.

Pave Frans sørger ikke for å ha dekning i kirkerett og teologisk presedens. Tradisjonen er ikke noe man kan bryte etter forgodtbefinnende. Da blir paven en splitter og en kjetter og det er et Bux mener han er.

Da kommer et skisma inn i kirken som undergraver ikke bare samholdet, men også sannheten.

Pave Frans er en skismatiker. Da mister han også legitimitet som pave.

Bux sier paven oppfatter kirken som en føderasjon av kommuniteter. Dette betyr «mangfold» og minner om protestantismen, men variasjon betyr splid. Sannheten blir relativ. Dette åpner døren for kjetteri innenfor kirken, og prosessen er allerede i gang.

The theologian said that after the last two synods on the family, teaching on faith and morality has become inconsistent on the question of whether to give Holy Communion to divorced and remarried Catholics.

«Not a few bishops and parish priests, therefore, are in great embarrassment, because of an unstable and confused pastoral situation,» he said.

Kirken må ikke bli en arena hvor personer kan spille ut sine moderne preferanser under dekke av å følge med i tiden.

Denn konservative fløyen vil at paven skal gå tilbake til å bekjenne troen slik den katolske kirken har forkynt den. Da handler det ikke om «meg», men kirken og overleveringen, helt tilbake til Jesus.

“If this doesn’t happen,” he warned, “the apostasy will deepen and the de facto schism will widen.”

Msgr. Bux said the situation had «become even more urgent as a result of the latest changes introduced by the pope, such as that concerning the definition of ‘anti-evangelism’ of the death penalty.»

«And the problems, I said, are notable, because either we admit that the Church has taught the legitimacy of something anti-evangelical practically for two thousand years or we must admit that it was Pope Bergoglio to err, considering anti-evangelical what, at contrary, it is at least abstractly compliant with Revelation,» Bux said. «This is a very sensitive issue, but sooner or later he’s going have to put this right. And not just for the death penalty.”

Paven har utstedet sin egen apostoliske oppfordring, Amoris Laetitia, men den er full av motsetninger og selvmotsigelser.

The Pope cannot “impose his own opinion” on the Church, Msgr. Bux stressed, quoting Joseph Ratzinger, because on matters of faith, morals and the sacraments, the Church can “only consent to the will of Christ.” And yet he said “many points” in Amoris Laetitia are “cumbersome and contradictory” as well as contrary to the thinking of St. Thomas Aquinas, despite the exhortation asserting otherwise.

Ute i det åpne

Monsignor Bux gjør konflikten åpen når han sier at pave Frans ikke svarer på kritikk. Dette er en taktikk de progressive bruker. De svarer ikke, og går aldri i seg selv, men gjemmer seg i kirken.

Msgr. Bux also addressed the pope’s tendency to be silent in the face of criticism, and refusal to engage the charges of heresy or apostasy by pointing out St. Pius X’s warning in his 1907 encyclical Pascendi Dominici Gregis: That never “clearly confessing one’s own heresy” is “typical behaviour of the modernists, because in this way they can hide themselves within the Church.”

Kjetter

Pavens oppgave er å forsvare og spre troen. Hvis han gjør det motsatte; sprer kjetterske tanker, er han en illegitim pave og må fjernes.

The monsignor went on to suggest that if found guilty of heresy, Pope Francis could be removed from office.

«In the Decree of Gratian (pars I, paragraph 40, chapter VI) there is this canon: ‘No mortal will presume to speak of the pope’s guilt, since, appointed to judge everyone, he must not be judged by anyone unless you deviate from faith,'» he said.

Msgr. Bux explained that «the distancing and deviation from the faith is called heresy» and «in the case of manifest heresy, according to St. Robert Bellarmine, the pope can be judged.»

He added that «the pope is called by the Lord to spread the Catholic faith, but to do so he must prove capable of defending it.» 

De konservative savner en ydmykhet hos paven. Han foretar nyfortolkninger uten å forankre dem i tradisjonen.

For at troen skal virke

Paven er Peters etterfølger. For at kirken skal fungere må lederen følge kirkens lære. Hvis ikke brytes kirken ned innenfra. Når Monsignor Bux går åpent ut og kaller Frans en kjetter og skismatiker, er det et tegn på at konflikten er åpen og uforsonlig.

Valli asked the monsignor if he was saying a pope found to be heretical would «cease to be the pope and head of the ecclesial body, and he loses all jurisdiction.»

«Yes, heresy affects the faith and the status of a member of the Church, which are the root and foundation of jurisdiction,» Msgr. Bux replied. «Every faithful, including the Pope, with heresy separates himself from the unity of the Church. It is well known that the Pope is at the same time a member and part of the Church, because the hierarchy is within and not above the Church, as stated in Lumen gentium (No. 18)

En løsning ut av dilemmaet kan være å gå tilbake og se på pave Benedikts fratredelse. Hvis den var mangelfull kan man juridisk si at pave Frans ikke har vært en lovlig etterfølger. Slik slipper man en opprivende prosess med å tvinge en pave til å tre tilbake.

Politikk erstatter troen

Bux sier at den som sprer falsk lære også hindrer sannheten å slippe frem. Slik oppstår et stort tomrom, og hvem fyller det?

Paven fyller det med politiske standpunkt: Økologi, migrasjon:

Valli asked Bux whether heresy is not just about spreading false doctrines but also “silencing the truth about doctrine and morals.”

“Of course it is,” he responded. “Where there is no doctrine, there are moral problems — as we are seeing. When the pope and bishops do this, they use their office to destroy [doctrine].”

Quoting St. Augustine, he said, “they seek their own interests, not the interests of Jesus Christ; they proclaim his word, but spread their ideas.”

Quoting Cardinal Giacomo Biffi of Bologna, he added: «The name of Jesus Christ has become an excuse to talk about something else: migration, ecology and so on. Thus we are no longer unanimous in speaking (1 Cor 1: 10) and the Church is divided.»

Profetier

Konservative er også villig til å se utviklingen innen kirken i profetienes lys. Fatima spådde at Satan skulle inta kirken.

He quoted Saverio Gaeta, Fatima, the whole truth, saying: «It was written: ‘There will also come a time of the most difficult trials for the Church. Cardinals will oppose cardinals and bishops to bishops. Satan will put himself in their midst. Also in Rome there will be great changes.'»

Msgr. Bux argued that with Pope Francis, «great change» in the church is «palpable,» along with a clear intention to «break with the previous pontificates.»

«This discontinuity — a revolution — generates heresies, schisms and controversies of various kinds. However, all of them can be traced back to sin,» he said.  Quoting 3rd century Church Father Origen of Alexandria, he added: «Where there is sin, there we find multiplicity, there schisms, there heresies, there the controversies. Where virtue reigns, there is unity, there is communion, thanks to which all believers were one heart and one soul.»

Dette er ord med en dyp resonans i kirken. Mange merker at den moderne uro, hvor det gjelder å ha de riktige standpunkt, har kommet inn i kirken.

 

 

&Noted Vatican Theologian Calls for Examination of Validity of Pope Benedict’s XVI’s Resignation