Nytt

Et bilde som vil bli stående: KNM «Helge Ingstad» liggende inne i Hjeltefjorden med opprevet skrog. Skipet tok inn vann og måtte taues inn på grunn. Foto: Kystverket

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt og advart både fra TS «Sola» og fra sjøtrafikksentralen på Fedje om at den var på kollisjonskurs. Svaret tilbake var at de hadde full kontroll.

Nettstedet aldrimer.no sier at de har fem uavhengige kilder som forteller at fregatten ble advart. Svaret tilbake var at de var oppmerksom på tankskipet.

Kollisjonen fremstår som ubegripelig. Alle skip som beveger seg inn i dette området, skal varsle Kystverket minst en time på forhånd. Alle skip skal lytte på VHF-båndet og kommunisere både med sjøtrafikksentralen på Fedje og mellom skipene. Det ble gjort også i dette tilfellet. Likevel smalt det.

Etter reglene skal det være fem mann på brua på fregatten. Hvor mange det var natt til torsdag, er ikke opplyst. Kollisjonen skjedde kl. 04.03.

Tankskipet gjorde alt etter boka da det forlot Stureterminalen: Det var los om bord, og skipet hadde følgebåt.

Tankskipet gikk rett ut i hovedleia før skipet satte nordlig kurs, viser data fra Marinetraffic.com. Da los og skipper fikk visuell kontakt med KNM «Helge Ingstad» som kom glidende sørover i nattemørket, med kurs mot Haakonsvern orlogsstasjon utenfor Bergen, ble fregatten anropt. Det bekrefter fem kilder uavhengig av hverandre.

I anropet ble det spurt om fregatten hadde tenkt å vike for tankskipet. Den som svarte, trolig vaktsjefen på brua på KNM «Helge Ingstad», besvarte spørsmålet med at «vi har kontroll».

Samtidig skal Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS ha fanget opp at de to fartøyene befant seg på en mulig kollisjonskurs.

Fedje VTS skal ha anropt KNM «Helge Ingstad» gjentatte ganger for å fortelle om dette.

Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling ønsker ikke å kommentere opplysningene. Ulykken later til å stille marinen i stor forlegenhet. Slik det nå ser ut, skyldes den menneskelige feil.

Kollisjonen er en hendelse som ikke skulle ha skjedd. Hvis reglene ble fulgt, skulle den rett og slett ha vært en umulighet.

 

Fregatten anropt og advart gjentatte ganger