Sakset/Fra hofta

I mai meldte NRK at en åtte måneder gammel baby døde av israelsk tåregass avfyrt mot palestinske demonstranter på Gaza.

Men det var løgn. Fake news.

Hamas betalte en Gaza-familie tilsvarende 18.000 kroner for å fremsette en falsk anklage om at babyen døde av israelsk tåregass. Historien om en baby som døde av tåregass ble diktet opp av Hamas for å sverte Israel.

Det palestinske helsedepartementet meldte først at jenta pustet inn gassen da israelske styrker gikk hardhendt til verks mot demonstranter som nærmet seg den israelske grensen 14. mai.

En rekke medier i inn- og utland skrev i mai om den åtte måneder gamle palestinske babyen Layla al-Ghandour som angivelig skal ha omkommet av tåregass under opptøyene langs Gaza-grensen. Saken fikk stor oppmerksomhet, og det ble rettet harde anklager mot Israel.

NRK rapporterte om babyen Layla al-Ghandour som angivelig skulle ha dødd etter å ha fått i seg tåregass. (Skjermdump 25. juni)

Under tittelen «Palestinsk baby død etter protestene i Gaza» skriver NRK-journalistene Anja Strønen og Birger Kolsrud Jåsund at «En åtte måneder gammel palestinsk baby er død etter å ha fått i seg tåregass under opptøyene mandag, opplyser helsedepartementet på Gazastripen.»

Billedteksten: «Moren til den åtte måneder gamle palestinske babyen som døde etter å ha fått i seg tåregass, sørger over sitt barns død.»

Videre: «Jenta ble eksponert for gassen under de blodige sammenstøtene i området. 58 palestinere ble drept og over 2.700 ble skadd.»

NRK slår det fast. Ikke ett fnugg av tvil, ikke et eneste forbehold.

 

Det første tegnet på at noe var galt kom litt over en uke senere da helsemyndighetene på Gaza fjernet Layla al-Ghandour fra listen over palestinere drept i sammenstøt med israelske styrker.

Gaza’s Hamas-run health ministry said an 8-month-old girl has been taken off a list of Palestinians killed in border clashes with Israeli troops last week, while authorities await results of a pathologist’s report.

Det viste seg at babyen slett ikke døde av israelsk tåregass, men av en medfødt sykdom. Dette fikk på langt nær like mye publisitet av mediene.

Som det fremgår av skjermdumpen har ikke NRK oppdateret artikkelen siden publiseringsdagen, 15. mai.

Også Redd Barna anklaget Israel for å ha drept babyen. Heller ikke Redd Barna har rettet artikkelen sin:

Skjermdump fra reddbarna.no, 25. juni.

«…Laila al-Ghandour, som døde etter å ha inhalert tåregass under protestene mandag. Ifølge Redd Barnas stab i området befant familien seg en kilometer unna sikkerhetsgjerdet da dette skjedde. – Drap på barn kan ikke rettferdiggjøres, sier Redd Barnas landsjef i Palestina, Jennifer Moorehead.»

Philip Crabtree fortsetter slik i brødteksten: «- Minst 13 andre barn har nå blitt drept siden protestene begynte den 30. mars, og i dag i Gaza har en mor måtte begrave sine lille baby.»

Redd Barna vet å spille på følelser. Etterretteligheten er det verre med.

Den israelske avisen Ha’aretz skriver at Hamas betalte familien til den døde babyen tilsvarende 18.000 norske kroner for å rette anklagen mot Israel.

En 20 år gammel palestiner som ble pågrepet da han forsøkte å infiltrere Israel har i avhør sagt at Hamas-leder Yahya Sinwar betalte slektningene hans for å fortelle mediene at Layla ble drept av tåregass. Den åtte måneder gamle babyen var 20-åringens søskenbarn.

I intervjuer med internasjonale medier unnlot familien å fortelle at babyen hadde en medfødt sykdom. I arabiske og muslimske aviser ble det laget en rekke grove karikaturer som anklaget Israel for å drepe babyer, skriver miff.no.

Det var ikke bare NRK som formidlet falske nyheter om babydødsfallet. Men statskringkastingen er landets største nyhetsorganisasjon. De har flere tusen journalister som lever av tvangsinndrevne penger.

Alle medier burde være mer forsiktige med å bruke informasjon som kommer fra den Hamas-kontrollerte Gazastripen, men det er ekstra tungt å svelge NRKs lisensbetalte løgner.

Og verre blir det for hver dag som går uten at løgnen dementeres.

Tiden er overmoden, Thor Gjermund.

 

 

Støtt oss

Vi setter stor pris på om du kan gi et månedlig beløp. Dette gir oss en forutsigbar inntekt og gjør oss i stand til å publisere mer og bedre. 

Bestill Douglas Murrays bok «Europas underlige død» fra Document Forlag her!