Nytt

Oslo universitetssykehus, også kjent som Ullevål sykehus.

Hjernekirurg Per Kristian Eide har saksøkt Aftenposten og NTB og krever erstatning etter dekningen av et forskningsprosjekt ved Oslo universitetssykehus (OUS).

Fra før er blant annet TV 2, Bergens Tidende og ANB saksøkt i den samme saken.

Eide krever oppreisningserstatning fra Aftenposten på opptil 2,1 millioner kroner. I tillegg vil han ha oppreisningserstatning på inntil 1,3 millioner kroner fra NTB, melder Nettavisen.

Eides advokat Per Danielsen mener Aftenposten og NTB blindt har referert TV 2.

– Aftenposten holdes ansvarlig for å ha skjødesløst og ukritisk referert andre, i dette tilfelle TV 2, som er blitt dømt i Oslo tingrett for sin uaktsomme journalistikk, sier Danielsen til Nettavisen.

I tillegg holder Danielsen avisen ansvarlig for leserkommentarer der «Eide er blitt sammenlignet med nazi-legen Mengele».

Verken Aftenposten eller NTB ønsker å kommentere saken ut over at de tar søksmålet til etterretning.

TV 2-saken, som omhandlet angivelige pasientkomplikasjoner i forbindelse med et forskningsprosjekt, ble først sendt høsten 2012. I alt sendte kanalen 32 TV-innslag. I tillegg ble det publisert 17 nettsaker.

Eide vant i juni i fjor den første runden i retten mot TV 2 i Oslo tingrett. TV-kanalen ble dømt til å betale 825.000 kroner i oppreisning, samt 3,5 millioner kroner i sakskostnader, men dommen er anket til Borgarting lagmannsrett.

Da saken ble behandlet i Pressens Faglige Utvalg i 2015, ble konklusjonen at både TV 2, NTB og Aftenposten hadde brutt god presseskikk i dekningen av saken.