Puberty_crop

Puberty_(1894-95)_full

Edvard Munch (1863-1944)

Olje på lerret, 151,5 × 110cm, Nasjonalmuséet, Oslo

Nu hör jag verklighetens hårda klang mot mina sköra sköra drömmar, heter det i Edith Södergrans (1892-1923) kanskje mest avholdte dikt Dagen svalnar (publisert 1916)

Munch tok for seg Pubertet flere ganger, både i maleri og grafikk.

Det er unektelig en viss likhet mellom Munchs Pubertet og den belgiske grafiker Félicien Rops’ (1833–1898) gravyr Le plus bel amour de Don Juan – Don Juans vakreste elskede – illustrasjon til Jules-Amédée Barbey d’Aurevillys (1808–1889) novellesamling Les Diaboliques (1874).

Le_plus_bel_amour_de_Don_Juan

Det er ingen tvil om at Munch var kjent med Rops’ arbeider, og slektskapet mellom de to fremstillingene virker temmelig innlysende. Men det er diskutert hvor nært slektskapet egentlig er. I det minste kan man merke at hos Rops  er den unge dame anspent, hun heiser skuldrene, virker engstelig, og gråter så sminken renner nedover. men hos Munch virker hun snarere resignert, og bærer hverken sminke eller smykker.

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629