Félicien Rops (1833–1898)
Koldnål, første stadium, trykket på Japan-papir, platen 26,5 x 13,4 cm, arket 44,9 x 31,6 cm, privateie.

Fransk titel: Ma fille, Monsieur Cabanel!

Trykket skal sist ha vært observert hos auksjonshuset Dorotheum i Wien, ingen ytterligere opplysninger.

Félicien Rops leverer her et spark til sin franske kunstnerkollega Alexandre Cabanel (1823-1889) som mer enn gjerne malte nakne damer – men som regel sørget for at det var i en mytologisk sammenheng. Forfatteren og kritikeren Émile Zola (1840-1902) mente at Cabanels damer så ut som om de var laget av marsipan.

Her presenterer en håpefull mamma sin mangelfullt påkledde datter for Cabanel, presumptivt til bruk som modell, Om Cabanel skulle hatt bruk for unge damer også til andre formål, sier ikke historien noe om.

Det skal ellers nevnes at Félicien Rops muligens var best kjent for sine illustrasjoner, ofte med motiver som mange selv i dag ville kalle kontroversielle, for å si det forsiktig.

Som vi tidligere har omtalt her, er sannsynligvis Edvard Munchs Pubertet (1894-95) sterkt inspirert av en av Rops’ gravyrer.

En senere versjon, der det også er benyttet etsning, kan sees her.

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.