Kommentar

Rahila Iqbal ble trolig ble voldtatt av sjåføren, på farens og bestefarens ordre, før han drepte henne. Historien om den vevre kvinnen er tung som bly. Det blir enda tyngre når man vet at kulturen hun kommer fra, ikke kommer til å ta den til seg. Men også den norske kulturen har tatt opp i seg så mange hensyn til nye landsmenn at man ikke våger å se problemet i hvitøyet.

Noen motforestillinger: Det finnes knapt det seksuelle tabu i vår kultur som medier og forfattere ikke har brutt. Det meste er i dag omgjort til underholdning. Men å si høyt at problemet med muslimske menn er at deres ære ligger mellom bena til kvinnene, det våger vi ikke. Det krenker den bluferdighet vi selv har internalisert på mennenes vegne!

Rosa Parks ble nylig hedret for sitt mot, for å ha vært den som startet den amerikanske borgerrettsbevegelsen, ved å nekte å flytte seg for en hvit på bussen. Men det er lite eller ingen vilje til å anlegge samme målestokk på kvinners stilling i muslimske samfunn. Man rystes av enkeltskjebner, men forbigår systemet i taushet.

Hva er problemet? Problemet er ikke «bøndene på landsbygda» i Pakistan. De viser mentaliteten bare i sin mest ekstreme form. Problemet er islams forhold til kvinner.

Roger Cohen hadde en glimrende artikkel om temaet i Herald Tribune nylig, og man spør seg unektelig hvorfor man ikke leser en slik kronikk i Aftenposten.

A form of political correctness has long contributed to a European habit of tolerating, or being blind to, what went on within Muslim communities living parallel to, rather than as part of, their adopted European societies. The dangers of this approach have now become apparent in various forms of violence.

Mannen som spyttet kona i ansiktet og sparket henne på skinnleggen da hun kom hjem og sa hun hadde løyet og vært utro, vekker større indignasjon enn æresdrap og tvangsgiftemål. For vi vet ikke hva vi skal stille opp. Vi, storsamfunnet, forsøker halvhjertet, men i virkeligheten ofrer vi kvinnene. Kan vi leve med to standarder?

Cohen har snakket med den tyrkisk-tyske advokaten Seyran Ates. Det har vært seks æresdrap i Berlin den senere tid. 10 prosent av landets 2,5 millioner tyrkere lever der.

The most talked-about case is that of Hatan Sürücü, a 23-year-old single mother, gunned down near her Berlin home in February.
Sürücü, the daughter of Turkish-Kurdish immigrants, was married off to her cousin at 16, before fleeing her husband with her infant son and attempting a form of emancipation.

She stopped wearing a veil; she drank alcohol; she dated; she trained as an electrician. Then, according to the prosecution, her three brothers killed her because her lifestyle was «a slight to the honor of the family.» The trial is ongoing.

«Such killings reflect the widely held view in Islam that the honor of a man lies between the legs of a woman,» Ates, a secular Muslim, said. «It is not understood that the honor of woman lies in deciding what she does with that.»

Forholdet blir akutt når muslimer kommer til Vesten, med alle dets fristelser og muligheter, med en grunnleggende valgfrihet for individet. Det blir ikke bedre av at integreringsprosessen nullstilles ved hver ektefelle som hentes fra opprinnelseslandet.

Nye tall viser at nesten 60 prosent av norsk-pakistanerne som gifter seg i Pakistan gjør det med en slektning. Bare 3 prosent oppgir at de giftet seg av kjærlighet.

En ting er at integrering umuliggjøres, noe annet er et stort antall misdannede barn. Likevel forsvarer pakistanske talsmenn i Norge praksisen.

– Det er ikke alle i Pakistan som ser på kjærlighet før ekteskapet som et ideal, det må man respektere, sier Mohammad Usman Rana, lederen i pakistansk studentsamfunn til Dagbladet.no.

Hege Storhaug går inn for gifteforbud mellom nære slektninger.

– Det er et veldig totalitært og provoserende forslag som vil skape avstand. Homofile kan inngå partnerskap, da skal også to søskenbarn få lov til det. Men jeg synes det bør informeres om at dette ikke bør overdrives på grunn av de helsemessige problemene, sier Rana.

Koranen

Er det Koranen som er årsaken, eller det tolkningene, utlegningen av tekstene? Begge deler, svarer Cohen. Koranen gir litt for lett legitimitet til diskriminering av kvinner.

These very differences raise the question of whether the problem lies in Islam itself – the Koran and the Prophet’s sayings as embodied in Shariah law – or whether the issue is rather how those texts have been interpreted or perverted within some societies and communities to justify the humiliation of women.

The answer is no doubt some of both. But that the Koran, read literally, and in male-dominated cultures inclined to perpetuate that domination, offers men the latitude to humiliate women and claim God’s blessing in doing so seems clear enough.

After all, the Holy Book allows men to marry four wives, beat them if they are disobedient, dismiss women’s legal testimony as less weighty than men’s, and insist on modesty in women’s dress.

Nederlandsk/somaliske Ayan Hirsi Ali vet hva hun snakker om. Hun arbeidet på et krisesenter for kvinner da hun kom til Nederland. Det var slik hun for alvor ble klar over hvordan kvinner behandles.

«Islam is a religion obsessed with sex and sexuality and limiting and regulating that of women,» said Ayaan Hirsi Ali, a Somalian-born member of the Dutch Parliament living in hiding because Islamic fanatics have threatened to kill her. «The religion was founded by and in a tribal Arab desert culture, marked by distrust between clans, and the only way to survive was to be in the tribe with more male members, and that required protecting your women from impregnation by others.»

Hirsi Ali, who has worked with battered Muslim women in a Dutch society shaken by several «honor killings» in the past year, believes that «challenging sexual morals is the key to a better integration of Islam in the West, because once you get rid of this neurosis, women are no longer kept in the house, they can choose their own partner, and a partner not necessarily of the tribe.»

Nevrose synes å være en god betegnelse. Det forklarer også raseriet kvinnene utløser når de våger å gå sine egne veier. Selv det minste skritt er en trussel. For hvor kan det ende?

Problemet blir ekstra komplisert fordi sosial gruppe/familietilhørighet og umma-fellesskapet i islam glir over i hverandre. Derfor opplever mange muslimer det som et angrep på islam, når vi vestlige snakker kvinnesak, og de går i forsvar.

A lot more than sex and sexuality is at stake here. The group culture that says a Muslim woman is not free to choose her mate or lifestyle is an expression of a value system that places extended family and clan and ultimately the whole Islamic community, or umma, above the norms, and often the laws, of Western societies.

That, in turn, can only exacerbate division and distrust that, in the post-9/11 world, have proved the prelude to explosive violence.

Men hvordan unngå konfrontasjon og oppgjør med en forstenet og menneskefiendtlig praksis uten sidestykke? Det er vanskelig å komme utenom konflikten, som er fundamental.

Some European Muslims respond that it is the prejudice of Western society that forces them into their own cultural islands, and that Islam is the only authentic alternative they have to the homogenizing, all-trampling force of Western modernity. Hence, they say, the revival of Islam and, on the fringes, the growth of fanaticism.

But an authentic culture is one thing, trampling on fundamental human rights like the equality of men and women quite another.

«My clients,» Ates said, «say their men beat them and then claim this is allowed by the Koran, this is a man’s role in the Koran, you must accept the authority of the male, which is higher than that of women.»
The time is ripe, more than ripe, for a Muslim Freud.

Vi kan bare si: tiden er mer enn moden for flere norske kommentarer som Roger Cohens.

Globalist: How to reconcile Islam, sexuality and liberty?

Tiltalt for voldtekt og drap
Pakistansk politi utvidet tiltalen
Rahila Iqbal skal ha blitt voldtatt av den drapstiltalte sjåføren. Rahilas far og bestefar skal ha beordret voldtekten og drapet.

Få gifter seg av kjærlighet