I oktober, uker før valget i 2024, ble det kjent at visepresident Kamala Harris hadde samlet inn mer enn 1 milliard dollar (over 11 milliarder kroner), skriver Gabe Kaminsky i Washington Examiner. Innsamlingen var historisk på grunn av den korte tidsperioden, bare tre måneder før valget, rapporterte The New York Times.

Til syvende og sist var det til ingen nytte. Etter å ha overlevd to attentatforsøk i valgkampen, dominerte Trump Harris i vippestatene og ble valgt til president. Og han gjorde det med langt mindre penger, skriver Kaminsky.

Kaminksy mener historien om hvordan Harris brukte rekordstore summer uten å få støtte fra velgerne, vil bli studert av valgkampanjer i flere tiår fremover. Demokratene, som presset president Joe Biden til å forlate valgkampen og lot Harris ta over, gjennomfører nå en intern «obduksjon» av 2024-kampen, der Trump samlet inn og brukte hundrevis av millioner dollar mindre enn Harris.

Tom Fitton, president i den konservative gruppen Judicial Watch, sa til Washington Examiner at velgerne ikke lot seg lure, og at en milliard dollar bleknet i forhold til de økte prisene amerikanerne opplevde over hele landet.

Harris-kampanjen brukte mer enn 654 millioner dollar på reklame fra 22. juli til valgdagen, mens Trump brukte 378 millioner dollar, eller 57 % mindre, i samme kategori, ifølge data fra AdImpact.

Future Forward, et reklamebyrå og en super-PAC verdt 500 millioner dollar som støttet Harris, mottok sjekker fra velstående demokrater som Reid Hoffman, George Soros, Michael Bloomberg og Dustin Moskovitz. Og anonyme donasjoner, eller såkalte mørke penger, kom også Harris til gode, takket være slappe føderale lover som progressive ofte kritiserer, men som likevel ble utnyttet i 2024.

Harris-kampanjen har nektet å kommentere økonomien sin, skriver Kaminsky. Men den føderale valgkommisjonen krever at kandidater skal rapportere om pengebruken innen 30 dager etter valget.

I midten av oktober avslørte imidlertid Harris-kampanjen at den hadde brukt over 880 millioner dollar så langt, nesten 526 millioner dollar mer enn de rundt 354 millioner dollar som Trump-kampanjen hadde oppgitt å ha brukt, ifølge en Washington Examiner-analyse av føderale innleveringer.

Mye av Harris-kampanjens utgifter gikk til annonsering i digitale medier, meningsmålinger og reiser fra delstat til delstat, blant annet til det private jetflyselskapet Advanced Aviation.

Lønn og skatt utgjorde 56,6 millioner dollar av Harris-kampanjens utgifter. Til sammenligning rapporterte Trump-kampanjen at de brukte 9 millioner dollar på lønninger og hadde hundrevis færre medarbeidere.

Dokumentene viser også en hærskare av politiske, digitale og mediekonsulenter som ble betalt over 12,8 millioner dollar av Harris-kampanjen.

En av leverandørene, Village Marketing Agency, mottok over 3,9 millioner dollar og jobbet angivelig med å rekruttere tusenvis av influensere i sosiale medier for å booste Harris på nettet. Mange andre fikk lukrative konsulentoppdrag fra kampanjen, deriblant Precision Strategies, et markedsføringsbyrå med tilknytning til Demokratene.

Harris’ betalinger til konsulentene vil sannsynligvis legges under lupen i månedene som kommer, ettersom Demokratene ønsker å finne ut hvem som er ansvarlig for at partiet tapte valget, skriver Kaminsky.

Den tidligere demokratiske senatoren Claire McCaskill sa på MSNBC etter valget at Harris lyttet for mye til konsulentene, noe hun hevdet gikk ut over hennes evne til å «utstråle» hvem hun var overfor velgerne.

Harris-kampanjen brukte også store summer på arrangementer med kjente musikere fra Lady Gaga til Katy Perry. Ifølge føderale arkiver betalte kampanjen mer enn 15 millioner dollar til selskaper for slike tjenester.

Det ble også betalt 1 million dollar til Oprah Winfreys Harpo Productions den 15. oktober i West Hollywood i California. Winfrey, en trofast alliert av Harris, dukket opp på et rådhusmøte med visepresidenten i september og var på hennes siste valgmøte i Philadelphia før valgdagen.

Viva Creative, et markedsføringsbyrå som har jobbet med Oprah, komikeren Trevor Noah, baseballaget Washington Nationals og American Express, fikk 1,8 millioner dollar fra Harris-kampanjen for produksjon av arrangementer fra september til oktober.

Et selskap som heter Production Management One i Maryland mottok 1,7 millioner dollar, og store utbetalinger gikk til flere andre produksjonsselskaper. Harris-kampanjen betalte Majic Productions 2,3 millioner dollar. Selskapet, som er basert i Wisconsin, har jobbet med NBA-finaler og Super Bowl.

En kilde som er kjent med saken, fortalte Washington Examiner at Harris-kampanjen brukte et sekssifret beløp på å bygge et sett for Harris’ opptreden på den populære podcasten «Call Her Daddy» med programlederen Alex Cooper. Intervjuet kom ut i oktober og ble angivelig filmet på et hotellrom i Washington, D.C.

Sammenlignet med Trumps opptreden på «The Joe Rogan Experience», med nesten 50 millioner visninger, hadde Harris’ opptreden på den vulgære kvinnepodkasten med fokus på sex og forhold bare 813.201 visninger siden den ble lastet opp 6. oktober, skriver New York Post.

«Penger kan ikke kjøpe deg kjærlighet eller en god kandidat», sa en rådgiver i Trump-kampanjen.

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her. 

Er du lei av medier som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.

Kjøp «Europas underlige død» her.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.