Politiet i Ottawa har satt opp en sperring fremfor en kolonne av parkerte lastebiler ved Parliament Hill i Ottawa den 2. februar 2022. Foto: Adrian Wyld / The Canadian Press via AP / NTB.

Ingen av selskapene som normalt tauer bort kjøretøyer på oppdrag fra lokal­myndighetene i Ottawa, er villig til å taue bort lastebiler som deltar i Freedom Convoy-protesten i sentrum av den canadiske hovedstaden.

Det opplyste kommunedirektøren i Ottawa til pressen mandag, melder den canadiske statskringkasteren CBC.

«I’ve contacted them all and they’re all refusing, as of today, to provide heavy tow truck work,» city manager Steve Kanellakos told reporters Monday evening after a six-hour special council meeting.

«Right now we’re reviewing their contracts or standing offer, and reviewing what actions we can take to deal with this unprecedented situation.»

Forsøk som Ottawas borgermester Jim Watson har gjort på å skaffe til veie borttauingstjenester fra andre steder i Ontario, har heller ikke lyktes, sier Kanellakos.

«Right now, the consensus seems to be that many of them — or most of them — don’t want to do the work because … they rely on the the heavy truck industry for their livelihood, and they don’t want to damage that part of their business. That’s the position they’re taking, at least.»

En av operatørene i bransjen mener at et slikt oppdrag i øyeblikket er altfor risikabelt:

David Allen, president of Gary’s Towing, says the political backlash and subsequent financial hit wouldn’t be worth taking the job of removing the trucks currently sitting in Ottawa’s downtown core.

Dermed er det ingen som vet hvordan de skal få fjernet de mellom 400 og 500 tunge kjøretøyene i nærheten av Parliament Hill som deltar i protesten, som nå har vart i 17 dager, gitt at aksjonistene sier at de ikke vil fjerne seg før alle koronarestriksjoner er opphevet.

This is proving to be a serious issue for city officials. Experts told the CBC towing a truck without the help of a driver is already difficult. It’s impossible without towing equipment.

Stilt overfor denne vanskeligheten reagerer Ottawas visepolitimester med dulgte trusler:

Deputy police chief Steve Bell agreed that finding companies that will agree to tow protesters has been a challenge in «every jurisdiction that’s faced this, and it’s forcing us to come up with some creative solutions.»

He wouldn’t elaborate on what those creative solutions might be, but said police are coming «toward a position where we’re not going to let the tow truck operators … be an obstacle to ending what’s occurring.»

Borttauingsselskapene i Ottawa gjør fremdeles normale oppdrag som å fjerne personbiler, skriver Global News, som også bekrefter at problemet med borttauing av demonstranters lastebiler ikke er begrenset til Ottawa.

 

 

Skaff antistoffer mot woke: Kjøp Roger Scrutons bok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.