Tidligere Stellantis-sjef Carlos Tavares tror kineserne vil overta flere og flere skakkjørte europeiske bilfabrikker de neste 10-15 årene. Dette melder Finansavisen.
Kineserne trosser EU-toll og spiser seg raskt inn i europeiske elbilmarkeder. Og det vi ser nå er bare starten, advarer Tavares i et intervju med Financial Times.
«Mange fine vinduer åpnes for kineserne. Den dagen en vestlig bilprodusent får alvorlige problemer, med demonstrasjoner i gatene og fabrikker som står i fare for å stenge, vil en kinesisk produsent komme og si: «vi tar over og bevarer jobbene», og de vil bli sett på som redningsmenn», advarer han.
Carlos Tavares var inntil slutten av 2024 toppsjef i Stellantis-konsernet, med ansvar for produksjon av kjente bilmerker som blant annet Opel, Peugeot, Citroen, Chrysler og Fiat. Stellantis ble etablert etter en fusjon mellom Fiat Chrysler Automobiles og den franske PSA Group.
Toppsjef i bilindustrien advarer sterkt mot elbilsatsingen: –En stor risiko
Portugisiske Tavares advarte i 2022 om at EU-kommisjonens strategi for å fase ut den klassiske forbrenningsmotoren til fordel for elbiler er et politisk valg som har stor risiko, både miljømessig og sosialt.
Som sjef for Peugeot- og Jeep-produsenten Stellantis gjorde Tavares selv avtale om å ta en 20 prosents eierandel i kinesiske Leapmotor og hjalp selskapet inn på internasjonale markeder. 67-åringen forsvarer nå beslutningen overfor Financial Times, men erkjenner at Leapmotor hadde sin egen agenda for samarbeidet.
«Grunnen er enkel; de ønsker å sluke oss en dag. Flere kinesiske selskaper har kontaktet meg for å lede eller gi dem råd», forteller han.
Finansavisen skriver at Tavares gikk på dagen i desember i fjor etter hardt press fra flere hold grunnet massive kostnadskutt.
Han tegner et dystert bilde for europeiske bilprodusenter som nå må håndtere strenge utslippsregler, handelskrig og skiftende politikk rundt elektrifisering.
Han spår at kineserne på jakt etter oppkjøpskandidater vil øke tilstedeværelsen i Europa over de neste 10–15 årene ved å bygge opp eierandeler eller kjøpe opp fabrikker som er i ferd med å bli nedlagt.
Avisen viser til Renaults partnerskap med Geely på forbrenningsmotorer og Nissans antydninger om at deres kinesiske partner Dongfeng kan begynne å produsere biler ved fabrikken i engelske Sunderland.
«EU vil utvilsomt oppheve forbudet mot forbrenningsmotorer innen 2035, og deres dumme beslutninger har låst industrien inne», sier han, og viser til at europeiske bilprodusenter nå presser hardt på for salg av hybridbiler også etter 2035.
«Hvem holder EU ansvarlig for de 100 milliardene euro i investeringer som ikke vil bli brukt? Ingen», hevder Carlos Tavares.

