Tysk bilindustri risikerer å gå i stå hvis ikke konflikten mellom Kina og Nederland blir løst. Nederlands regjering har for første gang benyttet seg av en adgang til å overta et selskap som produserer datachips, for at ikke teknologien skal havne i Kina. Det dreier seg om selskapet Nexperia, som ble overtatt av det kinesiske selskapet Wingtech. Da satte Nederland foten ned.

Nexperia ba Beijing om hjelp, og Kina finner seg ikke i å bli tråkket på. Nå bruker Kina sin makt til å straffe tysk bilindustri. Det kan kinesiske elbiler tjene på, men det er samtidig et høyt spill.

Det var Nyhetsmorgen som hadde nyheten om at tysk bilindustri er offer for handelskonfliten som handler om kontrollen over såkalte halvledere, som bilene er fulle av. USA har innført eksportforbud for de mest avanserte halvlederne. Kina fører knallhard kontroll, men har ingen problemer med å tukte et annet land.

Konflikten illustrerer at Kina ikke er noen vanlig handelspartner.

 

 

Nederland tar kontroll over kinesisk techselskap, som ber om hjelp fra Beijing

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.