Rembrandt (1606–1669), «Den bortkomne sønn vender hjem». Eremitasjen, St. Petersburg.

 

36 Vær barmhjertige, slik deres Far er barmhjertig.

37 Døm ikke, så skal dere ikke bli dømt. Fordøm ikke, så skal dere ikke bli fordømt. Ettergi, så skal dere få ettergitt. 38 Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt, skal dere få i fanget. For i det målet dere selv måler med, skal det også måles opp til dere.»

39 Han fortalte dem også en lignelse: «Kan vel en blind lede en blind? Vil ikke begge falle i grøfta? 40 En lærling står ikke over sin mester, men når han er utlært, blir han som sin mester.

41 Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? 42 Hvordan kan du si til din bror: ‘Bror, la meg ta flisen ut av øyet ditt!’ når du ikke ser bjelken i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av øyet til din bror.

Lukas 6, 36–42

 

Bølgene har gått høyt i Stavanger den siste uken, etter at det ble kjent at tidligere Viking-spiller Veton Berisha skulle returnere til Stavanger og Viking fotball­klubb. Det falt nemlig ikke alle supporterne like lett for brystet. De hadde ikke glemt hva som skjedde da Veton Berisha forlot Viking i 2022. Svik var et ord som gikk igjen den gang.

Selv prestene i Stavanger domkirke ble med på forsonings­prosess­en med innspilling av en video der budskapet var tydelig: Veton Berisha ble ønsket velkommen hjem, hos oss skal alle få en ny sjanse.

Dagens bibeltekster handler også om dette. At vi ikke skal dømme eller fordømme hverandre, men opptre slik at ingen må få sine medmennesker til å snuble og falle.

Det er spennende å være vitne til hvordan historien til Veton Berisha viser hvordan vi som samfunn, inkludert både presse og supportere, stadig reflekterer og tenker innen rammene av en kristen kulturarv, samtidig som vi også tydelig er på vei bort. Det handler om synd, tilgivelse, bjelken i egne øyne og den bortkomne sønn.

Uten at vi tenker særlig over det, er disse begrepene kun relevante i en jødisk/kristen kontekst. Begrepet dårlig samvittighet fungerer ikke i en kultur som fremhever guddommens allmakt fremfor individets frie vilje, og der guden eller gudene ikke begrenses av vår forståelse av sannhet og det hellige.

Veton Berisha har bedt om unnskyldning, men det er ikke nok for noen av Vikings supportere. Og det er dét som opprører mange: at noen ikke godtar en unnskyldning. For hvor ender vi dersom vi ikke lenger skal godta en unnskyldning?

Jesus Kristus viser oss en Gud og far som ikke bare tilgir, men som i tillegg er provoserende god i møte med den bortkomne sønn som kommer hjem etter et opphold i et annet land. Sønnen ønsket arven før faren var død, noe som var en ekstremt ydmykende handling overfor faren. Allikevel sprang faren sønnen i møte da sønnen vendte hjem.

Hele vår kultur ble etter hvert formet av denne forståelsen av Gud. En Gud som tilgir, og som sier til oss at vi skal ettergi, slik at vi selv også skal bli ettergitt, og som måler oss med et helt annet mål enn vi gjør overfor andre. Ønsker vi virkelig et annet ideal?

Dette idealet la grunnlaget for et rettsvesen der den tiltalte kunne gjøre opp for seg, et samfunn der statens representanter ble forpliktet til å se på mennesket med nye øyne. Kristen­dommen var ikke lenger bare en tro, den var også en ny kollektiv måte å tenke på.

Utfordringen er at mens disse tekstene henvender seg til enkelt­individer, blir de i stadig større grad brukt til å avvise troen på en høyere standard og objektiv sannhet: at vi ikke har rett til å kritisere andre kulturer. Men disse tekstene handler ikke om å relativisere sannheten, hensikten er å forhindre selvgodheten.

Og dette er muligens dagens lille paradoks: at uten en overordnet sannhet er det heller ikke mulig å veilede hverken enkelt­individer eller kulturer, noe som viser oss storheten i kristen tro. Den peker på våre mangler og feil, samtidig som den også vitner om en Gud som er provoserende god i møte med mennesket som vender seg til ham, og som også har makt til å endre en hel kultur.

God søndag!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.