Til tross for et fenomen som har fått betegnelsen «Tesla-skam», og gjentatte oppfordringer om boikott fra blant andre kjente kulturpersonligheter, ser norske bilkjøpere ut til å gi blaffen i støyen rundt Tesla og eier Elon Musk.

Bilmerket har mer enn doblet salgsfarten i Norge de siste månedene, skriver Nettavisen.

Begrepet «Tesla-skam» har oppstått etter at flere personer offentlig har erklært at de selger sin Tesla på grunn av Elon Musks uttalelser og handlinger. Artisten Halvdan Sivertsen var blant dem som gikk hardt ut mot Musk, spesielt knyttet til hans uttalelser om krigen i Ukraina, og oppfordret folk til å kvitte seg med Tesla-bilene sine.

Også andre offentlige personer og kommentatorer har uttrykt sterk kritikk mot Musk.

Likevel viser salgstallene en annen virkelighet. Tesla Model Y har vært Norges desidert mest solgte bil i flere år, og dominansen fortsetter etter lanseringen av en ny utgave i vinter. I mai måned er Model Y mer populær enn nummer to, tre og fire på bestselgerlisten til sammen.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at Teslas salgsvolum etter 1. april i år har mer enn doblet seg sammenlignet med samme periode i fjor, med en vekst på 109 prosent. For mai isolert er veksten på hele 267 prosent.

Atle Falch Tuverud, redaktør i Bilnytt, påpeker at selv om Tesla hadde en svak start på året i påvente av den nye modellen, ligger de nå foran fjoråret. Han knytter den nylige veksten til modellskiftet og en rentekampanje som ble lansert i april.

Ifølge Tuverud ser det ut til at lommeboken er viktigst for mange bilkjøpere, og at den verste støyen rundt Elon Musk og hans uttalelser om for eksempel Donald Trump nå har lagt seg. Han trekker også frem Teslas «økosystem» som en faktor som gjør det vanskelig for eksisterende eiere å bytte merke.

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, er enig i at moralsk indignasjon sjelden påvirker salgstall i nevneverdig grad. Han viser til Volkswagen-skandalen («dieselgate») som et eksempel der salget tok seg opp igjen etter en periode med negativ medieomtale.

Tangen mener at når folk er i kjøpsmodus, ser de mer på varens funksjon og pris enn på eierens eller selskapets rykte. Han peker også på at Tesla, som var tidlig ute med elbiler og hadde en stor fordel, nå møter økt konkurranse fra både tradisjonelle bilmerker som er blitt bedre på elbiler, og fra nye kinesiske merker.

Selv om Tesla dominerer, er det verdt å merke seg at Volkswagen har gjort et sterkt comeback på det norske bilmarkedet og nå er største bilmerke. Sammen med Toyota utgjør disse tre merkene en betydelig andel av markedet.

 

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.