Honda-fabrikken i Marysville, Ohio. Foto: Tony Dejak / AP / NTB.

Den japanske bilprodusenten Honda planlegger å øke produksjonen i USA med opp mot 30 prosent, slik at 90 prosent av bilene de selger der, produseres i landet, melder den japanske næringslivsavisen Nikkei.

Planene, som er ensbetydende med å flytte produksjon fra Mexico og Canada, kommer som et svar på Trumps tollsatser på 25 prosent for importerte biler og bildeler, skrives det i en sak som er omtalt i New York Post.

Honda, den nest største japanske bilprodusenten målt i salg, har lenge vært avhengig av USA som sitt viktigste marked.

I fjor solgte selskapet ca. 1,4 millioner biler i USA – nesten 40 % av det totale salget på verdensbasis – og omtrent to femtedeler av disse bilene ble importert fra Canada og Mexico.

Også Nissan skal ha lignende planer:

Honda-rivalen Nissan vil kutte den japanske produksjonen av sin bestselgende amerikanske modell, Rogue SUV, i løpet av de neste månedene, sa kilder til Reuters tirsdag.

Trumps tollpolitikk ser ut til å skape bevegelser i store deler av bransjen:

General Motors sier at de vil justere sin produksjonsstrategi ved å flytte mer av monteringen av sine etterspurte lette lastebiler til fabrikken i Fort Wayne, Indiana.

I dag produserer GM sine Chevrolet Silverado og GMC Sierra pickuper ved fabrikker i USA, Mexico og Canada.

Hyundai åpnet i forrige måned et nytt produksjonsanlegg i Ellabell, Georgia, hvor de planlegger å produsere 500.000 elektriske biler årlig – opp fra opprinnelig 300.000.

Også andre bransjer reagerer:

En sørkoreansk avis melder at Samsung vurderer å flytte produksjonen av tørketromler fra Mexico til fabrikken i South Carolina, mens LG vurderer en lignende flytting av produksjonen av kjøleskap til fabrikken i Tennessee.

Generac Power Systems, som offshoret til Kina i 2001, har snudd ved å flytte produksjonen av en nøkkelkomponent tilbake til fabrikken i Wisconsin – noe som har skapt rundt 80 nye arbeidsplasser.

Andre selskaper som følger reshoring-trenden, er blant annet General Electric, Caterpillar, Toyota, Siemens og Baltimore-baserte Zentech Manufacturing – som alle nylig har utvidet eller startet nye virksomheter i USA, særlig i sørøst, der lønnskostnadene fortsatt er relativt lave.

 

Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.