Forslagene fra Climate Change Committee risikerer å sette energiministeren opp mot finansministeren.

Britenes energiminister Ed Miliband vil skattlegge folk hardt hvis de flyr for mye. Familier som reiser på flere utenlandsferier i året, bør skattlegges, som et tiltak for å bidra til å redusere antallet flyreiser, mener regjeringens offisielle klimarådgiver Climate Change Committee CCC).

CCC fortalte ministrene at de ambisiøse netto nullutslippsmålene bare kan nås ved å avskrekke flyreisende gjennom tiltak som inkluderer en «frequent flyer levy», en avgift som rammer de reisende hardere i lommeboken hver gang de flyr.

– Dette er en skatt som øker med antall flyreiser en person tar. Ettersom høyinntektsgrupper har en tendens til å reagere mindre på prisendringer, må skattesatsene være tilstrekkelig høye til å styre etterspørselen.

Men som The Telegraph påpeker, har Storbritannia allerede redusert utslippene fra flytrafikken med 50 prosent siden måleåret 1990. Dessuten bryter dette kraftig med finansminister Rachel Reeves’ ønske om å åpne en tredje rullebane på Heathrow Airport.

Miliband lever utrygt, og det er flere som har hevdet at statsminister Keir Starmer må gi sin energiminister sparken hvis han skal ha noe håp om å få orden på den britiske økonomien, som gikk inn i julen i resesjon.

– Starmer må sparke energi­minister Miliband for å redde Storbritannia

CCC sa onsdag at de trenger å skattlegge folk som flyr, for slik å redusere utslippene, siden produksjonen av såkalt bærekraftig flydriftstoff – (sustainable aviation fuel – SAF) ikke vil være tilstrekkelig før på 2040-tallet.

SAF bruker drivstoff fra matolje og animalsk avfall som blandes med vanlig flydrivstoff. Tilhengerne anser SAF som et sentralt bidrag til å redusere karbonutslippene i flybransjen.

Men kritikere påpeker at SAF er betydelig dyrere enn vanlig flydrivstoff, og flyselskapene opererer med små marginer samtidig som de forsørger store arbeidsstyrker. Det er urealistisk å forvente at de skal kunne absorbere en plutselig og massiv økning i forbruket av drivstoff, som er deres største driftskostnad.

John Strickland, en luftfartsekspert, advarte om at anbefalingene hadde «enorme» konsekvenser for bransjen og var «på kollisjonskurs» med finansministerens planer om å øke den økonomiske veksten.

– Klimaendringene er en stor utfordring for luftfarten, men tiltak som dette vil kvele bransjen og ødelegge Storbritannias evne til å konkurrere i den globale økonomien.

– Vi lever i en verden som dreier seg om flyreiser, med India og Kina som legger inn store bestillinger på jetfly, et nytt flyselskap planlagt i Gulfen og liten sannsynlighet for at USA vil sette på bremsene. Det er som om noen i starten av den industrielle revolusjon sa: La oss bare ikke gjøre dette.

Britene er som kjent ikke en del av EU. Men det ser ut til at de er fint i stand til å rasere sin egen økonomi med knusende klimatiltak helt på egen hånd.

Dog er det en voksende motstand, både i EU og i Storbritannia. I Norge hører vi stort sett ingenting fra stortingspolitisk hold om at dette kanskje har gått for langt.

 


Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe eboken her.

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.