Norad har en aktiv avtale med BBC Media Action på mer enn 80 millioner kroner, til klimapolitisk påvirkning i utlandet. I alt har organisasjonen mottatt drøyt 220 millioner siden 2014.
Formålet med de norske bistandspengene er ifølge BBC Media Action å få folk i utviklingsland til å «tilpasse seg klimaendringer».
Prosjektet treffer blink i det norske utviklingsdirektoratets strategi om å drive «grønnere bistand».
– Klima og miljø skal integreres i alt arbeid vi gjør, og være førende for utvikling av nye partnerskap og initiativ, heter det i strategidokumentet.
I hælene på USAID
Mange øyebryn ble hevet tidligere i måneden, da det ble kjent at USAID er en stor donor til BBC Media Action. Amerikanerne har gitt millioner til blant annet «styrking av medieøkosystemet i Libya».
I 2023-24 mottok den britiske kringkastingens organisasjon for internasjonal påvirkning og propaganda 2,6 millioner britiske pund fra amerikanske skattebetalere. Det tilsvarer 36,6 mill. kroner med dagens kurs og utgjorde ifølge daglig leder Simon Bishop åtte prosent av totalbudsjettet.
Norge henger ikke langt etter. Det norske folk finansierer om lag 5,7 prosent av organisasjonen over bistandsbudsjettet. De årlige utbetalingene er på mellom 25 og 28 millioner kroner.
Den nyeste avtalen har en ramme på i alt 80,35 millioner kroner. Den ble signert i juli 2024 og løper til 2026.
Norad unnlot tidligere å svare på Documents spørsmål om USAID og hvordan de ser på pengebruk til prosjekter man ikke normalt forbinder med bistand.
I alt ligger 67,2 millioner norske skattekroner klare til utbetaling i år og til neste år.

Norsk bistand har støttet BBC Media Actions propagandatiltak flere steder i verden siden 2014. Organisasjonen har eksistert i 25 år. (Graf: Norad)
Påvirker offentlig samtale
Et norskstøttet BBC Media Action-prosjekt, som holdt det gående i åtte år fra 2016 til 2023, skulle påvirke indonesiske medier til å «skape en offentlig samtale» om «temaene avskoging og grønn vekst».
Creating a public discourse in the Indonesian media on the issues of deforestation and green growth.
Til et prosjekt som fortsatt er i gang nå i 2025 er det ifølge prosjektbeskrivelsen opprettet en egen profil på sosiale medier.
«Gjennom den digitale plattformen, supplert med TV-innhold, kan unge mennesker dele historier, diskutere temaer og motivere hverandre til å gjøre noe med spørsmål om avskoging og grønn vekst».
Prislapp: 20 millioner kroner.
Klimavarsling til fattige
I forbindelse med en av propagandaoperasjonene, skriver BBC Media Action at målgruppene deres er «de mest sårbare for klimaendringer i Nepal, Bangladesh og Kenya, og de som er ansvarlige for produksjon og formidling av vær- og klimarelatert informasjon».
«Klimavarsling», WCIS (vær- og klimainformasjonssystemer), skal fremmes. Blant organisasjonens delmål finner vi styrking av utviklingen av WCIS og økt produksjon av klimavarsler i Bangladesh, Nepal og Kenya, å øke tilgjengeligheten, aktualiteten og tilliten til slike tjenester, og å «øke den globale interessen for og kunnskapen om integrering av effektive kommunikasjonsmetoder og WCIS.»
Ville endre holdninger i Myanmar
Utenriksdepartementet/Norad har også gitt drøye 14 millioner fra bistandsbudsjettet til en annen påvirkningsorganisasjon tilknyttet BBC; BBC World Service Trust. Dette fondet fikk penger fra Norge hvert år fra 2005 til 2011, med minimalt av informasjon om hva de er gått til.
Det har vært prosjekter i Sudan, Afghanistan og Myanmar og «Global, uspesifisert».
Ett av prosjektene er ganske kort merket «Utdanning i Afghanistan». En pott på 5 millioner fordelt over tre år gikk til «co-refunding», altså påfyll av fondet, refinansiering, i samarbeid med andre aktører.
Det ble også gitt 12,7 millioner til et rent propagandatiltak i Myanmar.
Prosjektet skal bruke en multimedial tilnærming for å takle splittelsene i samfunnet […], med målsetning om å endre holdninger og toleranse overfor religiøse og etniske minoritetsgrupper og å bygge opp en tro på at mennesker fra ulike bakgrunner kan sameksistere på en fredelig måte.
Måler måloppnåelse
BBC understreker at BBC Media Action er en uavhengig, veldedig organisasjon. Der mange slike samler inn penger, mat og klær til trengende, samler BBC Media Action inn penger som i stedet går til påvirkning av de trengendes oppfatninger og holdninger gjennom massekommunikasjon og medieproduksjoner.
Målinger av effekten på publikum brukes for å finne ut om prosjektene har den forventede virkningen på «utviklingsmålene» organisasjonen har satt seg:
Vi overvåker og evaluerer effektiviteten av programmene våre ved hjelp av en rekke teknikker, blant annet kontinuerlige spørreundersøkelser, regelmessige og eksperimentelle undersøkelser, kvantitative målinger og kvalitative teknikker. Dette arbeidet hjelper oss med å forstå om og hvordan prosjektene våre påvirker utviklingsmålene de tar sikte på å oppnå.
Organisasjonen er til stede i 30 land og de palestinske selvstyreområdene, og samarbeider med UNICEF om en menstruasjons-app for ungjenter på Filippinene og i Indonesia.

