Tysklands tidligere utenriksminister Joschka Fischer (De Grønne) uttrykker sterk tvil om NATOs fremtid som transatlantisk allianse.

I et intervju med Der Spiegel sier Fischer at tilliten til USA er borte, og at dette kan true alliansens overlevelse.

– Vi kan ganske enkelt ikke stole på USA mer i framtiden. Jeg har mine tvil om NATOs overlevelse, sier han til avisen.

Fischer, som var utenriksminister og visestatsminister fra 1998 til 2005, mener Europa må styrke sin egen militære kapasitet, fordi USA ikke lenger fungerer som den beskyttende stormakten.

– Tyskland er et av landene som må styrke og forbedre sin militære posisjon. Han avviser at et eventuelt nytt amerikansk valgresultat etter 2028 vil gjenopprette tilliten.

– Hvem kan garantere at det ikke kommer en ny Trump etter det? Tilliten er borte, hevder Fischer.

Uttalelsene kommer i en tid der USAs president Donald Trump har kritisert europeiske Nato-land for lave forsvarsutgifter og signalisert redusert amerikansk engasjement. Blant annet vurderer USA å trekke flere tusen soldater ut av Tyskland. Norske stemmer er foreløpig mer forsiktige. Nupi-forsker Karsten Friis har tidligere understreket at USA er bærebjelken i Nato

– Uten den sliter de andre allierte veldig, sier han til Dagsavisen.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) har uttalt at han regner med at NATO vil bestå som en gjensidig forsvarsallianse.

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.