Yasser og Suha Arafas eneste barn, datteren Zahwa, ble født 24. juli 1995 i Neuilly-sur-Seine i Frankrike. Navnet hennes er en hyllest til Yassers egyptiske mor som døde da han var bare fire år gammel, noe han visstnok aldri kom over.

Familien Arafat leide en etasje på luksuriøse Hotel Bristol i Paris mens Yasser ledet PLO og senere ble president for den palestinske selvstyremyndigheten. Da Yasser, som var 34 år eldre enn sin kone, døde i 2004, flyttet hun og moren Suha til Tunisia hvor de i september 2006 oppnådde tunisisk statsborgerskap. I 2007 bosatte de seg igjen i Paris.

Finansimperium bygget på bistandspenger

Suha Arafat er Yasser Arafats enke. Hun ble født i Jerusalem 17. juli 1963 i en velstående romersk-katolsk familie. Suhas mor, Raymonda Hawa Tawil, ble politisk aktivist for palestinernes sak og flere ganger arrestert av israelerne, noe som gjorde henne til en slags mediestjerne. Suha gikk på klosterskole, men lot seg påvirke av sin mors politiske aktivisme.

Som 18-åring dro Suha til Paris for å studere. Der bodde hun sammen med sin eldre søster som var gift med PLOs daværende utsending til Frankrike.

Arafat ba Suha jobbe sammen med ham i PLOs tilfluktssted i Tunisia, og der giftet de seg i all hemmelighet 17. juli 1990. Hun var 27 og han var 61 år gammel. Suha konverterte til islam, men mange muslimer betrakter konverteringen som rent skuespill.

Finansmannen Yasser

Yasser Arafat styrte egenhendig de palestinske selvstyremyndighetenes finanser. Alt ble registrert i hans «berømte» sorte notatbok som han alltid bar med seg.

På midten av 1990-tallet kontrollerte han et finansimperium bygget på «bistandspenger» verd minst tre milliarder dollar. Da han døde 75 år gammel, skal formuen ha krympet til «bare» én milliard dollar. Denne milliarden arvet Zahwa og hun har forvaltet bistandspengene bedre enn de vestlige myndigheter som en gang bevilget dem; hun har investert tungt i eiendom blant annet i London og Paris og er idag god for rundt åtte milliarder dollar.

Det er ikke kjent at Zahwa noensinne har besøkt Gaza eller Judea/Samaria, og lite tyder på at hun har vært spesielt engasjert i den såkalte palestinakonflikten, men ifølge FNs underbruk UNRWA er hun definert som flyktning med all den stakkarsliggjøring, det vil si begunstigelse, beskyttelse, bistand og sosiale rettigheter, det bringer med seg.

UNRWAs definisjon av palestinske flyktninger skiller seg fra FNs generelle definisjon av flyktninger i 1951-konvensjonen.

Ifølge UNRWA er en palestinsk flyktning en person hvis normale bosted var Palestina mellom 1. juni 1946 og 15. mai 1948, og som mistet hjem og levebrød som følge av 1948-konflikten.

Flyktningestatusen er arvelig og opphører aldri, uansett nytt land, nytt statsborgerskap, økonomisk status. Det betyr at barn, barnebarn og oldebarn av palestinere som flyktet i 1948, automatisk regnes som flyktninger. Med denne definisjonen er antall registrerte palestinske flyktninger vokst fra rundt 750.000 i 1948 til rundt seks millioner idag.

Zahwas privatliv er preget av diskresjon. Hun har stort sett klart å holde seg unna offentligheten til tross for en ekstremt luksuriøs livsstil som står i ekstrem kontrast til ikke-privilegerte arabere bosatt i Judea og Samaria – dem som ikke har hatt noe sugerør inn i vestlige skattebetaleres bistandsbudsjetter.

Sahwa har arvet sin skjønnhet fra den smukke Mohammed Abdel Rahman Abdel Raouf Arafat al-Kidwa al-Husseini, kjent som Yasser Arafat, og også under dekknavnet Abu Ammar. Foto: Hans Jørn Storgaard Andersen

Yasser Arafats datter Zahwa har aldri stått frem med noen kavalér, til tross for at hun er et åpenbart «godt parti» for en ung mann som vil opp og frem her i verden; hun er ekstremt velstående – hvilket (skamløst) manifesterer seg i et liv preget av overmåte luksus – hun  er gjennom FN definert som sårbar; hun er registrert som flyktning fra et land hun aldri har besøkt og aller best – hun løftes frem av verdenssamfunnet som offer for Israels aggresjon.

Så hva nøler I efter, strebere i AUF og Unge Høyre, har dere ikke hoser grønne nok, så gjør dem grønn som Profetens yndlingsfarve.

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.