Etter at regjeringen innførte gebyr for å klage, har klagetallene til Forbrukertilsynet stupt.

Fra 1. juli 2024 innførte Barne- og familie­departementet gebyr for å klage til Forbrukertilsynet og til Forbrukerklage­utvalget, skriver Motor.

Slik det er nå, og du trenger hjelp av Forbrukertilsynet for å mekle mellom deg og selgeren, må du nå betale 262 kroner. Hvis ikke Forbrukertilsynet klarer å løse konflikten, og du må ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, må du betale ytterligere 1314 kroner i gebyr.

43 prosent av sakene til Forbrukerklageutvalget i 2023 handlet om bil og andre transportmidler. Så derfor håper Forbrukertilsynet, som i flere år har slitt med lang saksbehandlingstid, at ventetiden på saksbehandling nå går ned.

– På grunn av høy saksinngang i 2023 er saksbehandlingstiden vår fortsatt lang, sier underdirektør Sindre Baardsen.

Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, er overrasket over den kraftige nedgangen.

– Men den største utfordringen med Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget er saksbehandlingstiden. Det er derfor positivt hvis gebyrene fører til at saksbehandlingstiden går ned, avslutter hun.

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.