Fra lobbyen i Amazons lokaler i New York. Foto: Mark Lennihan / AP / NTB.

Forbrukerrådet mener at Amazon bevisst gjør det svært vanskelig å si opp abonnementet på Amazon Prime. Nå blir Amazon klaget inn for Forbrukertilsynet.

Forbrukerrådet mener at selskapet tvinger brukerne gjennom en rekke steg og forvirrer bevisst med tekst og design for å gjøre det så vanskelig som mulig å avslutte abonnementet på Amazon Prime. Rådet mener dette er en brudd på markedsføringsloven.

– Det skal være like lett å avslutte, som å inngå et abonnement. Dessverre ser vi at aktører som Amazon gjør alt i sin makt for at brukerne skal fortsette å betale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Gjennomgangen Forbrukerrådet har gjort viser blant annet at brukerne må gjennom en rekke sider hvor man gang på gang må bekrefte at man ønsker å si opp.

Ifølge rådet prøver selskapet å forvirre og gjemme valgene ved bruk av design og tekst, og at kundene blir nærmest truet og lokket med alle fordelene man mister – og deretter stiller spørsmål om du egentlig vet hva du er i ferd med å gjøre.

I alt 16 forbrukerorganisasjoner i Europa og i USA går til aksjon mot Amazon på bakgrunn av Forbrukerrådets rapport og ber sine tilsyn se nærmere på problematikken.

– Hvis Forbrukertilsynet er enig med oss i denne saken, kan det føre til at selskaper må gjøre det enklere for brukere å utføre de valgene de ønsker, også utover det å avslutte et abonnement, sier Blyverket.

Amazon Prime er en videostrømmingstjeneste som tilbyr TV-serier og filmer som både kan leies og kjøpes.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂