For maktmennesker som sitter på toppen av samfunnet, har demokratiet ingen fordeler. Den eneste veien er ned. Politikere i totalitære stater har ikke dette problemet. De kan bruke hele stats­apparatet og media til å sementere sin egen makt uten hemninger, mens eliten i demokratier må finne andre og mer subtile måter å sikre sin posisjon på.

Logg inn for å lese videre (abonnenter).

Støtt Norges viktigste uavhengige medium!

Bli abonnent

Pluss-artikler blir åpnet 48 timer etter publisering. Artikler som er eldre enn to år er forbeholdt abonnenter.