For maktmennesker som sitter på toppen av samfunnet, har demokratiet ingen fordeler. Den eneste veien er ned. Politikere i totalitære stater har ikke dette problemet. De kan bruke hele statsapparatet og media til å sementere sin egen makt uten hemninger, mens eliten i demokratier må finne andre og mer subtile måter å sikre sin posisjon på.
Logg inn for å lese videre (abonnenter).
Støtt Norges viktigste uavhengige medium!
Bli abonnentPluss-artikler blir åpnet 48 timer etter publisering. Artikler som er eldre enn to år er forbeholdt abonnenter.
