Regjeringens lekkasjer fra nasjonal transportplan (NTP) tyder på at gigantprosjektet Hordfast dyttes nedover på prioriteringslisten. Vestlendingene må trolig vente til etter 2030 før E39 kan bli fergefri.

Hordfast er navnet på et bompengefinansiert veiprosjekt på 55 kilometer med budsjett på 50 milliarder kroner før overskridelser, som har vært på tegnebrettet i mer enn ti år. Det vil erstatte flere fergesamband og har vært debattert heftig på fylkesplan og i de berørte kommunene.

Forslaget til trasé som til slutt ble valgt og ligger inne i gjeldende NTP, er en flytebro på fem kilometer over Bjørnafjorden sørover mot Stord. Broen blir verdens lengste og skal la skip passere under.

Den nye veien vil godt og vel halvere kjøretiden mellom Bergen og Stavanger. Utrolig nok anbefalte nylig det Ap-ledede bystyret i Bergen å nedprioritere prosjektet. Ellers er det fortsatt flertall over hele linjen.

– Ikke så rart at regjeringen gir blaffen når Bergens viktigste veiprosjekt ikke har støtte i byen, skriver en skuffet Hans K. Mjelva i Bergens Tidende.

Vedtaket er eit døme på ein by som vender seg innover, ein by som ikkje planlegg for framtida. Det i kontrast til Stavanger, som er i ferd med å byggje ein samanhengande arbeidsregion frå Kristiansand til Stord.

– Vi hører hva som blir sagt og hva som ikke blir sagt. Og vi skjønner at beredskap i nord og kollektiv i øst er viktig, men dette landet har ikke råd til ikke å satse på det viktigste eksportfylket i landet, sier Monica Mæland i Bergen Næringsråd til BT.

Den nye transportplanen for perioden 2025–2036 skal offentliggjøres 22. mars.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.