En moderne dieselbil kan være like klimavennlig som en elektrisk bil, ifølge en studie gjort av Green NCAP for europeiske forbrukerorganisasjoner, bilorganisasjoner, myndigheter og universiteter. Studien viser at luftforurensningen fra en moderne dieselbil er ubetydelig.

Like ren som elektrisk

I flere år er bilbrukerne blitt fortalt at elektriske biler er renere enn diesel- og bensinbiler. Men dette viser seg ikke å holde lenger. I den nyeste undersøkelsen fra Green NCAP får en dieselbil, Mercedes-Benz C220d, for første gang maksimal poengsum i Clean Air Index.

I studien måles 17 biler for eksosutslipp. Alle elbiler får automatisk maksimal poengsum av den enkle grunn at de ikke har eksosutslipp.

Men nu får for første gang også en dieselbil denne poengsummen. Utslippene fra Mercedes ligger så langt under Green NCAPs grenseverdier at også den får en tier og scorer dermed like høyt som sine elektriske konkurrenter.

Mercedes får ikke full uttelling på grunn av drivstoffeffektiviteten, noe som bare gir den tre av fem stjerner, det samme som de andre dieselbilene i testen. Bare den elektriske Nissan Leaf får fem stjerner.

 

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.