Flere organisasjoner forteller at vold mot mennesker som har konvertert fra islam er vanlig. Likevel blir det sjelden politianmeldt.

– Jeg har blitt overfalt flere ganger, senest for litt over et år siden, forteller en kvinne som har konvertert fra islam til kristendommen.

– Når jeg blir nokså livløs tar han fram en kniv. Så kommer en bil, og han blir redd og stikker av. Jeg hadde mistet tre tenner, jeg spyttet opp blod. Dette er prisen for mitt valg om å følge Jesus, sier hun til Vårt Land, som har valgt å anonymiserer kvinnen av hensyn til hennes sikkerhet.

Flere kristne organisasjoner som jobber med å hjelpe konvertitter, opplyser at det er helt vanlig at slike hendelser ikke blir politianmeldt.

Fra Nasjonalt kompetansemiljø innen hatkriminalitet i Politiet, sies det at de «veldig sjeldent» har politisaker som handler om trusler eller vold på grunn av religiøs konvertering.

– Jeg kan ikke huske at vi har hatt det, sier Monica Lillebakken, politi og fagspesialist ved nasjonalt kompetansemiljø innen hatkriminalitet.

– Og om en slik sak har blitt anmeldt, er det ikke sikkert at dette med religiøs konvertering blir knyttet til registreringen. Jeg tror ikke vi har hatt noen slike saker, sier Lillebakken.

Æresrelatert vold er umulig for en Gud som ofret seg selv

Heller ikke Kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og æres relatert vold, som er en del av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir,) fører statistikk over hvor mange henvendelser som omhandler religiøs konvertering.

Den vanligste reaksjonen når noen forlater islam i Norge, er at nære relasjoner vender dem ryggen, og at familiemedlemmer ikke lenger vil omtale dem som sin sønn eller datter.

– I Norge sier noen at tro er en privatsak. Men for muslimer er troen en del av det offentlige og en del av kulturen. Så når noen velger å forlate islam for å følge Jesus, betyr det at alt forandrer seg. Det er to helt forskjellige verdener, sier Paul Odeh, som er leder for Internasjonalt kristenfellesskap i Misjonssambandet.

Flere trekker frem at det å bryte med familiens tro kan være spesielt krevende for mennesker fra Afghanistan, Iran og kanskje særlig Somalia.

Stig Magne Heitmann har tidligere vært innvandrerprest og leder for organisasjonen Åpne dører. Også han trekker fram at det kan være spesielt krevende å bryte med religionen for mennesker med bakgrunn fra Somalia.

– Det er der jeg har sett den sterkeste sosiale kontrollen. Men det gjelder også folk fra Iran, hvor jeg har vært borti at mødre har sendt drapstrusler til døtrene sine, og en fikk et bilde av en machete i posten. Den sosiale kontrollen varierer i form, men er sterk i en del miljøer hvor frafall og konvertering regnes som en skam for familien, avslutter han.

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone!

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.