Joe Rogan. Stillbilde: JRE Daily Clips / YouTube.

To år etter at Neil Young ville ha Joe Rogan fjernet fra Spotify for skepsis til korona­vaksiner, har den amerikanske podkast­kongen inngått en ny avtale med den verdens­ledende strømme­tjenesten.

Avtalen har en verdi på opp mot 250 millioner dollar, og Rogans podkaster vil også bli distribuert via YouTube, opplyser kilder som skal ha innsikt i saken, til Wall Street Journal.

Under the new licensing agreement, Spotify will sell ads for and distribute “The Joe Rogan Experience” across several podcast platforms, including in a video format on YouTube, the company said Friday. Under his previous deal, the show was exclusive to Spotify.

Joe Rogan produserer podkaster av et par-tre timers varighet for sitt publikum på 15 millioner abonnenter opp mot fem ganger i uken, der han snakker i dybden om de forskjelligste temaer med sine ofte skyhøyt kvalifiserte studiogjester. Med denne imponerende arbeidskapasiteten har han produsert over to tusen episoder av «The Joe Rogan Experience».

Rogan inngikk den første avtalen med Spotify i 2020 til en verdi av 100 millioner dollar, og showet hans har lenge vært den suverent mest populære podkasten Spotify tilbyr.

Neil Young trakk musikken sin fra Spotify etter å ha mislyktes med å fjerne Rogan derfra ved mer eller mindre å si at «enten forsvinner Rogan, eller så forsvinner jeg».

«Neil Young lærte Spotify en lekse», kommenterte Aftenposten, som tok feil av saken – den også.

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.