Det kan bli trangt for de som akter å oppsøke den nye legevakten i Stavanger med privatbil. Statsforvalteren forlanger en restriktiv linje for parkering, blant annet på grunn av klimamålene.

Reguleringsplanen som nå behandles i kommunen tar høyde for 116 parkeringsplasser i området hvor den nye legevakten skal ligge på Ullandhaug i Stavanger. Stasforvalter Bent Høie stritter dog imot, ifølge Stavanger Aftenblad.

Statsforvalteren mener dette er i strid med både nullvekstmålet og andre statlige mål, og har fremmet innsigelse mot planene. Det vises til parkeringsnormen for området som tillater maksimalt 0,5 plass per 100 kvadratmeter bygg, og at området har både et høyverdig kollektivakse og sykkelstamveien like i nærheten.

Skal man følge normen  til punkt og prikke kan det ikke være mer enn 50 P-plasser i området,  som foruten legevakt også omfatter funksjoner som undervisning, forskning, sykehus og øvrige helseformål (ØHF). Høie sier at han er villig til å strekke seg litt lenger, men 116 P-plasser blir alt for mye.

Den nye legevakten på Ullandhaug i Stavanger ser flott ut på tegningene, men ser ut til å bli tildelt alt for få p-plasser. Foto: Tegning Stein Halvorsen Arkitekter/Fax Arkitekter

Statsforvalteren mener det blir feil å dimensjonere p-dekningen basert på behovet det første driftsår.

«For å stimulere til økt bruk av sykkel og gange som transportform
og bidra til at nullvekstmålet for biltrafikken nås, mener vi at det allerede nå må innføres en restriktiv parkeringsdekning», heter det i innsigelsen fra statsforvalter Bent Høie.

Hvordan man skal håndtere behovet det første driftsåret er uklart.

Norsk Sykepleierforbund (NSF) i sin høringsuttalelse uttrykk for at 116 P-plasser faktisk kan være i minste laget. Hovedtillitsvalgt Margrethe Reianes understreker at helsepersonellet som skal være ansatte ved den nye legevakten er kritisk personell som ofte har korthviletid mellom vaktene.

«Ansatte som slutter kl. 23, skal være tilbake og klar for ny arbeidsdag til kl. 07:30», heter det i uttalelsen.

Et pålegg om å reise kollektivt vil spise opp hviletiden ytterligere. Det er dessuten mange som bor utenfor bykjernen, på steder hvor muligheten til å reise kollektivt i helgene eller tidlig om morgenen er dårlig. Disse har heller ingen mulighet til å sykle på jobb, og for å ha gleden av sykkelstamveien må du bo på et nokså avgrenset område.

Mangel på P-plasser kan gjøre det vanskelig å rekruttere sykepleiere, som det allerede er stor mangel på i Norge.

«Parkeringsmuligheter kan være med på å gjøre arbeidsplassen attraktiv for kommunen som arbeidsgiver», heter det fra Sykepleierforbundet.

Aftenbladet er kritiske til statsforvalterens holdning på lederplass i dag.

Det er ikke utenfor legevakten parkeringsplasser skal kuttes. Den støyten må vi ta andre steder, der folk er friske og ingen jobber turnus.

Stavanger kommune har bedt statsforvalteren revurdere, og sørge for at legevakten i det minste får tilgang til et minimum av de nødvendige P-plassene.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.