Bussene i Lofoten og Vesterålen har kjørt tilsvarende 18 runder rundt jorda uten passasjerer.

Omtrent hver femte buss i området må nekte passasjerer å være med, viser tall fra busselskapet.

Dette fordi det vil koste mer å ta med passasjerer enn å la være, ifølge Nordland fylkeskommune.

Ordførerkandidat i Sortland, Grete Ellingsen (H), merke til busser markert med «Ikke i trafikk». Hun tok til slutt kontakt med Nordland fylkeskommune for å se på avtalen mellom dem og Boreal.

– Jeg så at operatøren er pliktig å rapportere inn hvor mange tomme busskilometer som kjøres i Vesterålen og Lofoten, sier Høyre-politikeren som til slutt fik se fjorårets rapport.

– De tallene jeg mottok var mildt sagt sjokkerende. Det opplyses om at det kjøres 715.000 kilometer med tomme busser, sier Ellingsen til NRK.

Regjeringens budsjett fører til kutt i politistillinger over hele landet

Boreal vant anbudet på busser i Lofoten og Vesterålen, og skal drifte frem til i 2030.

Kommunikasjonsansvarlig i Boreal, Jon Kristian Fadnes, presiserer at de drifter på oppdrag fra Nordland fylkeskommune.

– Vi må forholde oss til det ruteoppsettet som ligger i kontrakten. Utover dette jobber vi kontinuerlig med å planlegge posisjonskjøringen mellom rutene på en måte som gir færrest mulig kilometer med tomme busser, sier han.

Fylkesdirektør for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune, Odd Inge Bardal, sier det handler om kostnader.

– Skulle vi betalt for tomkjøring ville det ikke vært tomkjøring lenger. Det ville betydd veldig store ekstrakostnader for Nordland fylkeskommune, avslutter han.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.